Alpiner i Halmstad
Cardiocrinum gigantea. jätteliljorna blommar nu. Det blev på grund av vädret någon vecka tidigare än beräknat. Vi sådde dem för 8 år sedan.
Jätteliljorna.

M.v.h. Bernt
Gåsis
Den var helt enorm! Vilken vacker blomma och vilket tålamod.

/Åsa
Castea
Oj, oj, oj, vilka blommor!

Fantastiskt!
kristerh
De var häftiga, fantastiska.
krister
Gillan
Helt underbara!

Och vilket fantastiskt tålamod ni besitter.
Grattis! ( både till tålamodet och liljorna ). smile.gif
kerstin z5-6
Mycket vackra-Gratulerar -ja då vet jag -då är det bara sju år kvar då smile.gifsmile.gif smile.gif
kristerh
Det vore nåt för liljebaggarna att sätta tänderna i wink.gif finns de inte att köpa "färdiga" någonstans, orkar inte vänta i 8 år...
krister
kerstin z5-6
Eurobulb /verberge har dem vissa år i papperskatalogen smile.gif men de är rätt dyra
Gossen Ruda
Hur är det med härdigheten på skönheterna?
kristerh
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-07-2006, 14:09)
Eurobulb /verberge har dem vissa år i papperskatalogen smile.gif men de är rätt dyra

Då måste jag kolla där, finns de köper jag någon,
krister
Ophelia
Herregud....det är ju ett träd!!!!!!!!!! smile.gif smile.gif
Kajsa
Oj så vacker lilja, otroligt tjusig. Har surfat runt på er hemsida, alla dessa underbara små växter ni har, gud vad ni är duktiga biggrin.gif
ewa zon 3
Stegen på bild 3 är den till för att komma upp och titta närmare på underverket tongue.gif
Mycket vacker smile.gif

/Ewa
Blomstersmurfen
Fantastiskt!

Sådde själv i våras men inget har kommit upp sad.gif

Vill också ha!!!
Alpiner i Halmstad
Svar på några undringar.
Vi vintertäcker plantorna mot fukt och kyla.
Först ett 2 dm-tjockt lager med granbarr eller torr torvströ över det lite granris. Hela bädden täcks sedan med en plastduk, som sluttar från högsta punkten i mitten.
Stegen står kvar sedan vi städade efter stararna. Nu häckar 4 par tornseglare i starholkarna.
Man bör nog skaffa yngre plantor som kan söka sig ner i den luckra jorden som arten trivs i. Det förekommer ofta plantor på trädgårdsamatörernas växtmarknader.
De stora bladen visar att arten ursprungligen växer i skugga.
Plantan på bilden står på östersidan av torpets uthus. Vi har sett plantor som varit helt kalätna av liljebaggar.
M.v.h. Bernt
Maggan H
Helt fantastiskt underbar! Finns inga ord som kan frambringa min vördnad! wub.gif wub.gif wub.gif
kristerh
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-07-2006, 14:09)

29 Euro st, såg jag,
men till nästa år ska jag köpa några wink.gif
olgak
Jag är mycket imponerad!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon