Full version: Gissa bajset
Piccante
Jag har förstått att ett populärt barnprogram hade en inslag som hette "gissa bajset". Jag körde en sådan gissningstävling på min blogg men ingen lyckades knäcka den svåra nöten. Så jag testar era kunskaper här på odla. Tyvärr får man inget annat pris än äran, men det är inte så illa. För denna fråga är rätt så klurig.

Vem, vad, vilka är det som har gett upphov till dessa lämningar?
kristerh
Är det samma djur som är skyldig till allt?
de som ligger närmast linjalen tycker jag ser ut som rådjursskitar wink.gif
kan man inte få lite mer närbild på någon skit?
krister
Piccante
Jo samma djur är skyldig till allt. ska fixa en närbild. Observera att burken är endast 4 cm hög. Spillningen är sällan mer än 5-6 mm lång och någon mm i diameter. Så en ledtråd är att utesluta stora djur som älg, häst, elefant os.v.
Zarah P
Det ser ut som hamster- eller musbajs, tycker jag. Små risgryn, liksom...
Piccante
CITAT (Zarah P @ 18-07-2006, 12:05)

Jo det är en form av växtätare men ingen gnagare
tongue.gif
Whiskuchi
CITAT (Leocarpus @ 18-07-2006, 12:08)

tongue.gif

Äsch, jag som tänkt gissa på råtta blink.gif
cic
CITAT (Whiskuchi @ 18-07-2006, 13:04)
CITAT (Leocarpus @ 18-07-2006, 12:08)

tongue.gif

Äsch, jag som tänkt gissa på råtta blink.gif

Och jag som hade tänkt gissa på Ekorre.. unsure.gif
ullislerum
vad vinner man? Bajset kanske.. jag gissar på igelkott.
Gossen Ruda
Nån fågel. Hönsfågel kanske. Ripa?
Piccante
Ingen har rätt än. Detta är riktigt svår fråga får jag säga. Om inte jag hade haft en duktig guide med mig när jag hittade det så hade jag aldrig kommit på det själv.

Dags för lite ledtrådar:
- Ej gnagare
- Tänk små djur
- Djuret finns så vitt jag vet söder om den naturliga norrlandsgränsen.
- Lever ett tillbakadraget liv och syns sällan. ibland kan man hitta dess spillning på marken annars är det svårt att veta att de finns.
- Lever ofta nära slott och herresäten.
- Förekommer nog oftare på östkusten än i västsverige.
- Spillningen är hård och torr, därför lätt att samla in. Verkar bestå av osmälta fibrer. Djuret har nog en ganska svårsmält kost.
- Djuret finns med på den nationella rödlistan över hotade arter.

Sedan kan jag säga som så att jag brukar inte samla på fekalier. Men detta kom från ett såpass ovanligt djur att det var kul att få se det. nu kommer jag vara uppmärksam på det om jag rör mig i sådana miljöer någon annan stans.

Tyvär har jag inga fina priser utan man får nöja sig med ära och berömmelse om man gissar rätt.
amaira
Nu har du satt myror i huvudet på mig! Hm, myror? Äsch nähä, inte det. rolleyes.gif

Lever ofta nära slott och herresäten ... alltså införd av "kungligheter/adel" en gång i tiden? Kanske?

Hmmm jag kan inte - får fundera vidare... Intressant och kul fråga i alla fall. Och ska bli intressant att få veta svaret.
Piccante
CITAT (amaira @ 18-07-2006, 15:41)
Lever ofta nära slott och herresäten ... alltså införd av "kungligheter/adel" en gång i tiden? Kanske?

Hmmm jag kan inte - får fundera vidare... Intressant och kul fråga i alla fall. Och ska bli intressant att få veta svaret.

Arten är inte införd. Men runt många slott och herresäten fram för allt i östra sverige och svealand finner man artens habitat. Däremot i västra Sverige så gick de självägande bönderna hårdare åt "artens" habitat när de fick fria händer. Arten förknippas mkt med Östergötland men även Strömsholm har jag för mig.
Lars-Olof Arvids
Nära slott och herresäten brukar det finnas stora ekar, något som dessutom Östergötland är känt för. Är det kanske läderbagge?

Olle
amaira
Jag började fundera på ekoxe, så det provar jag att gissa på.

Vi är inne lite på samma linje, Olle, det kanske är en trä-ätande skalbagge av något slag. (fast jag vet inte vad en läderbagge är för nåt sleep.gif )
Piccante
Vi har en vinnare!!!

Lars-Olof Arvids lyckades lägga ihop ledtrådarna biggrin.gif Jag är djupt imponerad.

Jag (och många andra med för den delen) tog med oss läderbaggebajs från en lavexkursion i Kalmartrakten i höstas. Jag visste inte att någon skalbagge kunde lämna så pass mkt efter sig så att det märktes. Men tydligen så producerar läderbaggens larver en hel del när de käkar (vad de nu äter?) och utvecklas i mulm (trämjöl) inuti ihåliga stora ekar. Avföringen är rätt hård och torr och hade ramlat ur eken vi såg på genom en stor springa vid trädets fot. Det låg stora drivor på mulmen som hade fallit till marken. annars är det svårt att veta att läderbaggen finns för man måste nästan in i trädet och rota för att upptäcka dem. Läderbaggen Osmoderma eremita är både rödlistad och med på EUs art och habitatsdirektiv (tror jag iaf?). De har svårt att klara sig när det finns så pass lite lämpliga träd för dem och dessutom är de rätt ovilliga att flyga längre sträckor. Helst ska de ha ett lämpligt träd att flytta till inom några meters avstånd från trädet som de tidigare bott i. På den lokalen som jag var på fanns dessutom den ännu ovanligare mulmknäpparen, vars larver är rovdjur och käkar läderbaggelarver.
amaira
Grattis Olle!!! wub.gif
Lars-Olof Arvids
Nu blir jag nyfiken - vem var ledare för exkursionen? Kan det ha varit en av mina arbetsledare?

Olle
Piccante
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 18-07-2006, 16:20)
Nu blir jag nyfiken - vem var ledare för exkursionen? Kan det ha varit en av mina arbetsledare?

Olle

Det var Thomas Johansson på länsstyrelsen i Kalmar som var ledare. Om det är Hultengren som du menar så har jag aldrig träffat honom bara läst hans rapporter om luftmiljö i västra götaland.
Lars-Olof Arvids
CITAT (amaira @ 18-07-2006, 16:19)
Grattis Olle!!! wub.gif

Tack Amaira! wub.gif

Olle
Lars-Olof Arvids
CITAT (Leocarpus @ 18-07-2006, 16:30)
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 18-07-2006, 16:20)

Olle

Det var Thomas Johansson på länsstyrelsen i Kalmar som var ledare. Om det är Hultengren som du menar så har jag aldrig träffat honom bara läst hans rapporter om luftmiljö i västra götaland.

Ja, jag menade Svante Hultengren. Han kan inte bara allt om lavar utan också om jätteträd (särskilt ekar) och sådant som lever i och på dem. Han har bl a lärt mig hur läderbaggens spillning ser ut. Thomas Johansson känner jag inte.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon