Åsa, mälardalen zon 2
Jag testar tomatsorten Goldie åt Runåbergs i år, men var det verkligen bara en sorts tomat i påsarna??? Jag hade bara plats för att odla 2 busktomater en i växthus och en i en tomathink utanför och ju längre tiden går desto mer olika har de blivit.

Den i växthuset har bland de största tomatblommorna jag någonsin sett

+Frukterna börjar bli veckade

Plantan i växthuset verkar ha normalstark tillväxt.

Den i tomathinken verkar ha stor växtkraft den sitter i en 20liters hink som börjar se liten ut.

Blommorna är ungefär lika stora som på mina vanliga sorter (sungold, gardeners delight, Bonny Best)

Och frukterna ser inte veckade ut.

Enligt beskrivningen på påsen stod det att det var en busktomat med kompakt växtsätt och små gula frukter. Jag har just inte hittat så mycket på nätet man kan hitta en gul Goldiesort med 1kilos frukter men det kan ju inte vara den Runåbergs menar ifall de skriver små frukter.
Åsa, mälardalen zon 2
Ingen mer som provodlar Golie Yellow???

Jag har varit ute och mätt blommorna på den i växthuset, och fullt utslagna är de 3cm i diameter.
Åsa, mälardalen zon 2
Hm... Ingen av tomaterna jag fick upp från fröpåsen stämde med beskrivningen på påsen = gul småfruktig busktomat.

Jag fick visserligen en planta som gav gulaktiga frukter (den i växthuset) men småfruktig var den ju inte.

Denna 640g tomat blev basen i en mycket god grönsakssoppa.
Gillan
Jösses, vilken tomat blink.gif . Jag tyckte mina vara stora, men du får ju inte ens två st på ett kilo laugh.gif laugh.gif

Men visst är det lite knepigt när det inte blir vad det står att det ska bli wink.gif
Maria i Helsingborg
Tjusigt ex! rolleyes.gif

I övrigt kan jag inget säga.
Eva i Västerås
Jag köpte en planta på en av stans gardencenter. Den hette Goldie, är lite halvt buskig, inte så kraftig, och verkar mer växthus- än utomhustomat. Dvs. tomaterna slutar mogna, bara vilar, så snart det börjar bli lite nattkallt (mindre än +13, ungefär).
Frukterna är 3-4 cm och ganska goda.
Har jag Goldie, så har ju inte du det, det verkar ju klart.
Runåbergs brukar vara bra, men här verkar det ha blivit tvärfel. Ring och prata med dom, tycker jag.
Åsa, mälardalen zon 2
Runåbergs kommer att få veta jag är provodlare och får fröerna gratis mot att jag skriver och talar om hur det gått med odlingen, Goldie finns inte med i deras sortiment de tar inte in sorter i katalogen utan att de blivit testade först.
Eva i Västerås
OK, framför min ursäkt till Runåbergs.
Jag tycker dom är jättebra.
Handlar det mesta av grönsksfrön hos dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon