emmsing75
Ska snart till att få upp mina spaljerade fruktträd (eller ialla fall innan vintern är det tänkt tongue.gif ) och nu undrar jag lite om hur man bäst fäster en stadig spalje. Ska man gräva ner betongplintar som man sen fäster trästolparna i eller är det bättre att knacka ner såna här spetsiga stolpskor i marken och fästa stolparna i dem? Vi har tänkt köpa färdiga betongplintar eller stolpskor på Bauhaus och tycker egentligen att bägge ser rejäla ut men om man ändå ska gräva ur så borde det väl vara bäst med betongplintar, eller?
Inga från Närke
CITAT (emmsing75 @ 18-07-2006, 13:28)
Ska snart till att få upp mina spaljerade fruktträd..........

Om du ställer din fråga i köksträdgården kanske du får flera svar. Fruktträd hamnar i den kategorin.
Gurkan
Fast betongplintar och spaljébygge hör hemma i "Trädgårdsbygge" ... svårt att få det helt rätt !! laugh.gif

Men som svar till emmsingen ... betongplintar är garanterat stadigare om det nu ska stå där i många år framöver. Min erfarenhet av såna "stolpspjut" är dom kan vicka loss efter hand. Men det beror ju såklart på hur dan marken är där man bankar ner dem.

Jag såg en annons på Blocket för länge sen med såna betongfundament som man sätter vägskyltar på, en betongplint med ett ingjutet rör i, det verkar vara idealet om man kan hitta såna.
emmsing75
Tack för svar även om jag kanske var ute i lite fel sektion.. Hursom, betongfundament får det nog bli! Jag har faktiskt lyxat till det o anlitat grävhjälp o så länge man inte behöver stå o gräva för hand så är det ju inga problem att få ner dessa klumpar i marken. Tack för tipset om Blocket också, de är ju förstås stadigare än de man köper på bauhaus antar jag. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon