Full version: Krusbärsbuske
pusselbiten
Hejsan!!

Har en buske som är jätte stor, grenarna orkar inte hålla bären uppe så alla grenar ligger längs marken.

Kan man beskära busken så det blir bättre till nästa år?? Någon som vet??

Det blir rikligt med frukt på den så jag vill ju inte fördärva den.

Tacksam för snabbt svar.

Mvh Cecilia
Åsa, mälardalen zon 2
En del sorter har mera hängande grenar än andra, man kan ex. ta bort de nedersta grenarna helt för att försöka få upp den lite från marken + man kan sätta dit buskstöd. Krusbär kan du klippa i direkt efter skörden eller på vårvintern, vill du ha många nya skott är det på vårvintern du klipper.
pusselbiten
Tackar för svaret biggrin.gif

Har satt pinnar och band emellan för att få upp den lite från marken.

Mvh Cecilia
Pirum
Kastar in en fråga här...vi har en krusbärsbuske vars blad totalt kalätits.
Alla bären sitter dock kvar ännu. Hur ska denna buske bäst "räddas"? Ska man låta bären mogna ut? Ta bort bären? Klippa ner busken redan nu?

Övriga buskar (5st) ser ut som normalt, dvs, lite risiga men växande. Det är bara denna som totalt tappat bladen. Det ligger alltså inte ett blad nedanför, det är några illvilliga varelser som käkat upp den nattetid.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle bara låta den vara buskar klarar av att bli kalätna de grönskar igen efter angreppen (och jag gissar att det är krusbärsstekeln som varit framme, larverna är glupska och det kan sitta många på varje blad) + orkar inte busken med bären kommer den att göra sig av med bären själv.

Krusbärsstekeln går även på vita och röda vinbär (de förpuppar sig i marken under busken så har man inte dödat dem brukar de återkomma i varierande mängder)
Pirum
Tack för svaret, en sån liten gynnare kan det säkert vara. Har spanat på morgonen men ej sett några. Var bortrest när de käkade som värst, så var knappt några blad kvar att kolla på heller...

Finns det något sätt jag kan behandla marken under busken? Är inte mycket för gift, så det är egentligen inget alternativ, men kan man lägga en, tja, rejäl fiberduk runt busken? Kanske täckt med småsten. Och när bör det i sådana fall göras?
gammelnalle
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,18-07-2006, 13:44)
En del sorter har mera hängande grenar än andra, man kan ex. ta bort de nedersta grenarna helt för att försöka få upp den lite från marken + man kan sätta dit buskstöd. Krusbär kan du klippa i direkt efter skörden eller på vårvintern, vill du ha många nya skott är det på vårvintern du klipper.

efter skörden??
Kan/bör man klippa samtidigt som man skördar?? (Vilket jag gjorde idag...MYCKET PRAKTISKT...inte så många taggar i händerna)
Tänkte efteråt att KANSKE busken behöver vila sig efter bärplockningen???

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon