Lile
Hej!

Jag har massvis med häggspinnmalar
(ser ut som vita fjärilar/malar med svarta prickar) som sitter på mina träd... inte på häggen men de sitter på plommonträden, krikonträden, mm. Om man ruskar lite på träden så flyger det upp en hel armé. De flyger runt i en halv minut sen sätter de sig på samma träd igen.
Vad jag inte förstår är vad de har på dessa träd att göra?
Bör de inte hålla sig till hägg? Är de vilsna och nöjer sig med dessa träd så länge? Jag har EN pytteliten hägg i min trädgård och i början av sommaren såg jag dessa larver i kokonger på häggen. Jag klippte bort grenarna där de satt och stoppade i en påse och eldade upp... unsure.gif har hört att man bör göra så för att de inte ska sprida sig

Kommer jag få sällskap av dessa malar hela sommaren?
Kommer de att mumsa upp mina andra träd?

Hoppas någon kan svara rolleyes.gif
mari_tres
Nja, det är väl bara larverna som käkar blad? Du behöver nog inte bekymra dig om de vuxna djuren.
KURT
Jag tycker dessutom att de flesta häggar har återhämtat sig, häggspinnarmalens parasiter har nog hunnit med. Att klippa bort grenar på träd som angripits av insekter är tämligen meningslöst, man får bara träd utan grenar kvar!
amaira
CITAT (Lile @ 18-07-2006, 16:23)
Hej!

Jag har massvis med häggspinnmalar
(ser ut som vita fjärilar/malar med svarta prickar)

Det finns flera olika sorters spinnmalar som ser ungefär likadana ut, alltså inte bara häggspinnmal, och de lever på flera olika buskar och träd, alltså inte bara på hägg. Så det är svårt att säga exakt vilken art det är du ser. Jag kan själv inte se skillnad på dem.

Ja, det är bara larverna som äter blad. Men de vuxna fjärilarna lägger sina ägg på träden på hösten. Sedan påbörjas visserligen larvernas utveckling inne i ägget, men de kommer inte ut ur äggskalet förrän nästa vår. Då börjar de också sin nya kalätning.

Som Kurt säger brukar inte samma träd angripas flera år i rad - och gör de det, så är angreppet inte lika hårt.

Vad du ska göra åt dem, vet jag inte. Inte heller vet jag om de verkligen är ute efter att lägga sina ägg i dina plommonträd, eller om de bara trivs där, rent allmänt.

Var ute tidigt nästa sommar, inspektera och kläm ihjäl dem innan de vuxit till sig. De håller ju ihop i spånader, så det är inte så svårt att få en hel grupp samtidigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon