Full version: Rosenvial...
Eva 33c
Så står jag här med 9 frösådda plantor av Lathyrus latifolius ("blandade färger") och undrar om det var värt besväret. Jag har nämligen läst lite omdömen från andra odlare som innehåller ord som "kort blomning" "gulnar fort nertill" "omöjlig att binda upp snyggt" "hemska rötter-går ej att flytta".
Jag bor i zon 5 och vill gärna höra om någon har något positivt att säga om denna växt. Hur kommer den bäst till sin rätt i så fall? Hur fort utvecklar den rötter som gör det omöjligt att flytta den? Eftersom jag har "blandade färger" vet jag ju inte vilka som har vilken färg förrän de blommar, och då vill man kanske göra en ommöblering.
unsure.gif
Ophelia
Kan inte hålla med om den korta blomningen då den blommar lika rikligt som luktärt om man plockar generösa buketter och pryder hemmet. Gula nertill...ja.....botas av att plantera blommor framför som "tar bort" nederdelen. Flytta på den? Nej....ja....har för mig att de har en pålrotsliknande rot. Binda upp? Tja...jag tycker den är snygg när den flätar in icke blommande buskar eller hänger över ett staket. Eller varför inte klättra upp för nät/spalje eller i en gammal grind (som min kompis har).

Jag älskar den...tycker förekommande färger är så charmiga. Jag gillar även att kunna plocka generösa buketter av denna vackra blomma. Den är utmärkt i buketter för allergiker. Trivs riktigt bra på torra tråkiga ställen.
Irene_L
Jag har också en rosenvial och den är jättefin att ha i buketter. Man får plocka bort överblommande blommor regelbundet och då blommar den ordentligt. Min står vid väggen och den får mest klara sig själv. Jag hjälper den lite med klättringen i början men sen klarar den sig själv. Vattnar den gör jag aldrig utan den får nöja sig med det regn som kommer . Nu har det inte regnat här på jättelänge men den är fortfarande jättefin!!!
Ja , jag gillar den! (nu har jag inte försökt flytta den så jag vet inte hur svårt det är).
rolleyes.gif
mvh
Irene
Eva 33c
Tack för era svar! Det känns som det är värt att ta risken i allafall. Vem vet, här i zon 5 kanske den inte ens överlever... Man ser den inte så ofta i trädgårdana i allafall.
Om någon har fler synpunkter tas de fortfarande emot med tacksamhet! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon