|
malin72
18-07-2006, 17:18
kommer ni ihåg när jag hjälpte grannens med hennes änglar???? eller ni hjälpte men jag frågade åt henne..hon fick ju från odla 3 pack... dom såg ju så tråkiga ut.. men nu har dom tagit sig och jag håller på att göra albumet till henne... men nu till frågorna  är det dags att byta krukor nu???? och titta på den ena äter något vad kan det vara och vad ska jag göra(dom är på semester) vill ju inte att den ska bli helt förstörd  
Alexander-VG-zon3
18-07-2006, 18:23
är rötterna hel fyld i kruka så ja byt . å plantera gäran i bara kogödsel . jag vet inte vad som äter prova provado eller om det är sniglar strö ut kalk eller sågspånn runt krukorna
Inga från Närke
18-07-2006, 19:08
Förlåt om jag lånar din tråd lite. Så här ser min änglatrumpet ut. Har också något som äter men jag har inte sett något djur över huvud taget så jag undrar också vad det kan vara. Sniglar är uteslutet för de borde vara kvar någonstans på trumpeten. Borde kanske också byta kruka och kanske toppa dem för de växer bara på höjden och har inte gett några blommor. Vad tycker ni?
kerstin z5-6
18-07-2006, 19:13
De behöver inga nya krukor , gödsel får de väl ? Blommor år ett är en bonus inte självklart De ska absolut inte toppas,Inga enligt min mening dröjer det då ännu länge innan du får blommor Sidogrenar utvecklas naturligt av sig själva Möjligtvis är din kruka i förhållande till växten s storlek lite liten , fast mina som stått i liknande storlek blommar nu Jag har dem i rabatt sommartid
Inga från Närke
18-07-2006, 19:21
Tack Kerstin. Du har inga förslag på vad som kan äta på änglarna för oss båda för det ser u ut som vi har samma problem.
kerstin z5-6
18-07-2006, 19:26
nej men det är samma som ibland knaprar på mina blad .. nån larv -tror inte det bekommer plantan i stort så mycket för de blommar ändå
Inga från Närke
18-07-2006, 19:32
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-07-2006, 20:26) nej men det är samma som ibland knaprar på mina blad .. nån larv -tror inte det bekommer plantan i stort så mycket för de blommar ändå Är mest orolig för hur det går när jag skall ta in dem till hösten. De kommer att stå i vardagsrummet och om det då följer med in några kryp till mina inneväxter. Visserligen inte så många men ändå.
kerstin z5-6
18-07-2006, 19:36
Kållarv som även tuggat på cramben gör sådana hål -de har sedan länge puppat in sig när du tar in - Men det kan vara nåt annat med
malin72
18-07-2006, 19:41
snabbt går det här iallafall såg inte så mycket igår men nu..... men peppar peppar bara den ena kan man på något sätt se skillnad på dom när det gäller vilken som har vad till blomfärg???? förutom att vänta tills det blommar alltså  hon glömde bort vilken som var vad
kerstin z5-6
18-07-2006, 19:44
Jag har inte lyckats skilja dem åt -... har säkert gett bort rosa som aprikos osv .. sorry .. Nån annan kanske kan det
Bitta98
18-07-2006, 20:00
Kan vara tvestjärtar som knaprar, de gillar tydligen änglar de också.
Irene_L
18-07-2006, 20:12
CITAT (Inga från Närke @ 18-07-2006, 20:32) CITAT (kerstin z5-6 @ 18-07-2006, 20:26) nej men det är samma som ibland knaprar på mina blad .. nån larv -tror inte det bekommer plantan i stort så mycket för de blommar ändå Är mest orolig för hur det går när jag skall ta in dem till hösten. De kommer att stå i vardagsrummet och om det då följer med in några kryp till mina inneväxter. Visserligen inte så många men ändå. En vecka innan jag tar in dom brukar jag sätta i en plantpinne mot ohyra. Det brukar hjälpa. Jag har läst att tvestjärtar gillar änglatrumpet men har aldrig sett några. De passar väl på att smaska på natten när man inte ser. mvh Irene
*Stintan*
19-07-2006, 12:13
Kerstin, hur menar du då? Mina växer också bara på höjden, inte tillstymmelse till knoppar. Har kvar moderplantan som jag var tvungen att beskära i våras och den har ju grenat sig men det finns inga blommor på den heller. Behöll en stickling som växer fint men som sagt bara rakt upp och inga blommor. Har alltså inte toppat den men inte har den grenat sej. Vad gör jag för fel? Har haft änglatrumpeter förr som stått ute i både regn o rusk och blommat rikligt. Nu står dom på en balkong i rymliga krukor och får mycket näring.
Beträffande odjuren som knaprar på bladen så har jag hittat ett par små gröna larver i mina trumpeter så man får kanske kolla noga på undersidan om man upptäcker hål.
Inga från Närke
19-07-2006, 15:15
Var ute just nu och kollade lite på mina änglar. Hittade då lite röda småspindlar som kröp på änglarna. De är nog syndabocken tror jag med alla hålorna på bladen. Vad tror ni?
netaave
19-07-2006, 23:09
På min är det inga hål i bladen men den ser äten ut på bladkanterna. En del blad blir gula och faller av, men ändå har jag knopp nu och den blommar och växer som inget hänt.
Pinglan
27-07-2006, 16:15
hej hej alla!!!! det är jag som är malin72s granne  nu har jag gjort ett album och idag hittade vi ägg på den uppätna änglatrumpeten  vad kan det vara som äter????? har inte hittat något kryp men någon har ju lagt äggen är det den som äter????? men  det kommer blommor på dom  tack på förhand om ni kan komma på vad jag ska göra och vem som bor i min trumpet
hej! Efter att ha varit borta från odla ett tag är jag tillbaka! Tyvärr vet jag inte vad det är som knaprar på änglarna, men om det kanvara till tröst kan jag berätta att något äter på mina också. Änglar får man som sagt var inte beskära, då klipper man bort den naturliga berömda y-delningen som kommer när plantan själv känner för det, där och på grenarna över kommer knopparna! Det kan ta lite olika tid från olika plantor, en som man dragit upp från stickling och har varit ett rotskott tar mycket längre tid på sig, medan en som kommer från ovanför y-delningen är snabbare. Men ingen regel utan undantag! Förra sommaren tog jag en stickling som jag tänkte stamma upp, jag förberedde mig på att ta bort rotskott, sidoskott (ni vet dedär små bladen på stammen som aldrig blir något) fick inte göra särskilt mkt av någotdera, glad i hågen fortsatte jag att se den växa, tills nu! Knappt en halv meter hög bildar den sin y-delning och kommer med knoppar! Jag som trodde att det var ett rotskott jag tagit... Aningen får jag senare ta bort grenarna och bara behålla en, eller nöja mig med en extremt kort stam;)
malin72
27-07-2006, 19:54
är det ingen som vet vad det kan vara??????  med tanke på äggen vad ska jag leta efter.....
sätt i några provadopinnar så utesluter du iaf några möjligheter. Dessutom har jag märkt att det blir mindre om plantan står lite upphöjt väldigt soligt och varmt, glömde skriva det innan jag redigerade inlägget
malin72
27-07-2006, 23:20
tack för dina svar  ska säga åt henne imorgon att köpa provadopinnar då
Alexander-VG-zon3
27-07-2006, 23:47
prova spola växten med en trädfgårdsslang på hög stråle ta någa över allt. å har märkt sniglar gillar min ängel
Blomstersmurfen
28-07-2006, 05:43
Spruta förebyggande med t-sprit o såpablandning (ett par korkar av varje till en liter vatten), även på jorden. Jag använder alltid provadopinnar hela säsongen, men ibland räcker det inte, så då får man stå där med blomsprutan och meditera. Eller köpa sig en större spruta som man kan pumpa upp tryck i ordentligt, eftersom man får kramp i handen till slut om man har flera stora änglar och bara en liten fjuttig blomspruta till hands.
Själv tror jag att det är tvestjärtarna som gör de där hålen, fast jag är inte säker. Mina dahlior får också sådana hål, och i dem är det fullt med tvestärtar av någon anledning (men ingen i växterna intill).
Änglarna byter ut sina blad pga ålder också, mina änglar tappar nog lika många gula blad per dag som jag tar bort överblommade blommor, dvs massor. Men det kommer nytt hela tiden, och det är framförallt bladen som hamnat i mörker under allt nytt som gulnar.
Bild finns i mitt album om någon vill se.
Pinglan
28-07-2006, 09:00
Tack för era svar, ska prova att sätta dit provadopinnar och se om det hjälper.  Jag kan inte se några djur på ängeln men äggen sitter där. Fortsättning följer.
Jag har gått över mina med rödsprit-såpa-vatten-lösningen ett par ggr nu och det börjar faktiskt märkas en viss skillnad.
Tyvär så är det en av de jag köpte från Odla som är värst angripen. Den Gul/röda Sanguinean. Det är också så att det är den som växer sämst.
Ps. Jag använde faktiskt högtryckstvätten och det fungerade jättebra. Det trodde jag inte. Men har ni en så rekomenderar jag det.ds
Alexander-VG-zon3
28-07-2006, 10:52
CITAT (Blomstersmurfen @ 28-07-2006, 06:43) Änglarna byter ut sina blad pga ålder också, mina änglar tappar nog lika många gula blad per dag som jag tar bort överblommade blommor, dvs massor. Men det kommer nytt hela tiden, och det är framförallt bladen som hamnat i mörker under allt nytt som gulnar.
Bild finns i mitt album om någon vill se. även att dom har näringsbrist så har dom knoppar så är dte närignsbrist dom har . gulablad knoppar samtidigt =nätingsbrist annars är det ålder eller spinn. fast går inte tvestjärtar på bara blommor elelr tar dom blad med
Lena i Habo
29-07-2006, 07:51
Förra året hade jag mina änglar på en plats där det blåste mycket och de fick väldigt fula blad med en massa hål i. Någon sa till mig att änglarna avskyr blåst och att bladen helt enkelt blåser sönder, jag hade heller ingen ohyra på dem.
I år har jag ställt dem på en plats där det är mer skyddat och de har inte alls så fula blad. Men häromdan blåste det rejält även där de stod och de fick genast några sådana blad.
Jag har 8 st, några har jag dragit upp från frö och nu har alla börjat få en massa knoppar. Det är så kul när det börjar hända något, man har ju väntat o väntat.
Inga från Närke
31-07-2006, 17:36
Så här ser mina änglar ut i går. De är ca 160 cm höga.  I den till vänster har jag hittat knoppar
Jag hade också lite sådana hål på en av mina änglar, men jag hittade en enda grön larv och tog bort den. Nu får jag inga fler såna hål.
Irene_L
31-07-2006, 21:35
På en av mina änglar har jag massor av hål på bladen. När jag tittade efter såg jag att det fanns små, små gröna larver på bladen. Dom är svåra att se för dom sitter helt still och ofta på bladnerven så det är lätt att missa dom. Ängeln verkar inte lida av dom för den blommar för fullt men jag har plockat bort dom larver jag kan se. Det går åt att kolla varje dag för det är alltid några som man har missat. mvh Irene
Ja, vad det gäller hålen i bladen, så tycks de inte bry sig särskilt mycket om det när det gäller att blomma Det här är tredje blomningen i år, och minst lika mycket knopp återstår.................
Jag har precis likadana hål i bladen på min ängel, och har letat efter vad det är för bovar som äter på den. Och nu hittade jag faktiskt skurkarna: tvestjärtar sitter högst uppe i de nya små bladen. Borrar liksom ner sig i "kupan" där de nya bladen kommer. Jag knep några med pincett. Men kvar på bladen sitter små svarta prickar. Undrar om tvestjärtar lägger ägg? Eller kan det vara tvestjärtbajs?
Hej Dessa änglar ser ut som mina gör och på mina så är de gröna larver som äter på dom, typ nån fjärilslarv, hittar i bland ägg under bladen, både ägg och larver klämmer ja sönder, sist nu så spraya ja med pyrex, och nu är dom borta.
Angående det här med blommning och större kruka. När mina plantor var små så bytte ja kruka vartefter dom växte, till den storlek jag har nu, en jätte stor självvattnande kruka. Den jord ja andvänder är en som är lite dyrare terassjord från granngården, den har ja till alla mina ute blommor. Ger också blåkorn en gång i v eckan. Vad ja har läst så kommer först blommorna när det har blivit en s.k Y förgrening, om de är rätt vet jag inte. i mitt album finns bilder av mina ängalar från i fjol MVh Catarina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|