Full version: Mögliga hallon
martinagson
Bor i ett radhus med tomtgräns till en skog. De tidigare ägarna har odlat hallon som varje år är mögliga. Jag vet inte vad man ska göra för att de inte ska mögla. Är det någon/några som har något knep för att få bukt med möglet eller är det helt enkelt bäst att kapa alltihopa och ta bort hallonhäcken, vilket inte är så lätt eftersom de slutar ju aldrig att skjuta skott. Jag funderar lite över om det kan ha något med att hallonhäcken ligger näst intill skogen.

Det är ju inte så roligt. Har en dotter på två år som älskar hallon och helst av allt vill gå och plocka själv. Jag är rädd att hon ska bli sjuk av möglet.

Hjälp mig någon.

Kram Martina
Lemonne
Jag antar att det är gråmögel du fått, vilket är en infektion som går in i blommorna och gör att bären träcks av en grå mögelpäls. De övervintrar som sklerotier på hallonskotten. Det är alltså, med andra ord, en svampsjukdom som finns på hallonen.

Jag är ju yrkesodlare, så jag kan bara ge tips på bekämpningsmedel sad.gif eftersom i min värld är det enda sättet att råda bot på dylika problem. Vi har inte råd eller möjlighet att göra på annat sätt. Det finns ett medel mot gråmögel, tendor, som också är en slags gödning för bären, men jag vet inte hur du som trädgårdsodlare skulle kunna få tag på det.

Bästa är kanske att ge upp hallonen, försöka få bort det du har, och på annan plats i trädgården sätta nya, friska plantor. Då kan du nog lyckas, oavsett om du har skog i närheten eller inte.
KURT
Jag tycker att det är ovanligt med mögel på trädgårdshallon (på skogshallon är det ju vanligt). Jag skulle också råda dig att köpa nya hallonplantor, dels för att slippa mögel, men också för att hallon mår bra av att planteras om ibland.
Herbert Arvidsson
Hej här kommer lite svar på ditt problem , som kanske kan ge svar på dina funderingar. Möjligen står dina hallon för nära skogen så att de inte får tillgång till sol och vind, som är viktigt för att inte hallonen ska bli sjuka eller mögliga. Det måste vara rejäla avstånd mellan plantorna och övrig växtlighet.Vi hoppas att du kan plantera på nytt ställe, men köp en planta av olika sorter och bara ett fåtal plantor. Så kan du själv bedöma vad bäret smakar och vad som passar bäst i din växtzon, vi vill att din 2-åring ska få plocka bär också i fortsättningen. Man behöver inte ta till bekämpningsmedel för att ha friska hallon, hos oss lägger vi inga pengar på några slags dyra medel, som ska sprutas på bären eller plantorna.Vi är rädda om miljön och våra kunder. Hälsningar Ingeborg och Herbert
Lemonne
Ursäkta för "threadjacking"

För säkerhets skull vill jag bara klargöra att jag inte odlar hallon smile.gif Däremot är jag jordgubbsodlare och har precis fått 1/3 av min skörd förstörd av insektsangrepp för att jag inte besprutat mot insekter. Som det ser ut idag finns det ingen ekologisk jordgubbsodling som går med säker vinst, eftersom det finns för många sjukdomar och insekter. Det pågår en del experiment och försök för hur en jordgubbsodling ska drivas ekologiskt och ekonomiskt, en dag kan man nog få det att fungera. Självklart ska man hela tiden ha miljön i åtanke och bespruta så lite som möjligt. Vi anlitar folk som rensar ogräs t ex för att slippa använda kemikalier, tyvärr räcker inte detta fullt ut. sad.gif

Bespruta bär har jag aldrig gjort, och kommer heller aldrig att göra. Jag odlar bär som jag vill äta själv!
martinagson
Vill bara tacka alla som hjälpt mig med mina hallonproblem. Jag överväger nu att köpa nya hallon, det gäller bara att hitta en annan plats för hallonen framöver.

Tack igen

Kram Martina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon