Full version: bagge i krukan!?
zen
Jag upptäckte för någon månad sedan i en kruka något som liknade en 1cm lång bajskorv.....
När jag tittade efter fann jag att under bajskorven fanns ett djupt hål i jorden (ca 5mm i diameter).
En dag senare fann jag en skalbagge sittandes i taket unigefär en meter i från krukan, jag kopplade inte då utan trodde att den kom utifrån.
Sedan dess har jag gjort tre likadana upptäckter och det verkar alltså som att någon gammal skalbagge har varit runt i nästan alla mina krukväxter i vardagsrummet och lagt ägg....
Det verkar vara över nu, men jag undrar om det verkligen är det, har jag någon anledning att oroa mig?
Ligger dom kvar i jorden? finns det fler?
/Zen unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ser skalbaggen ut såhär

så bör man nog vara uppmärksam då kan det vara öronvivlar, deras larver glufsar i sig rotsystemen vilket brukar ta död på många växter om man inte snabbt är där och planterar om + pillar bort alla larver.
zen
Jag tror att dom var lite mer avlånga (hoppas jag). dom var ganska gråaktiga och hade inga prickar.
Dessutom verkar det som att det bara fanns en i varje kruka, dom var väl utplacerade, så att säga...

Säg nu inte att det ar någon elak bagge som kommer att ta död på alla växter.... wacko.gif /zen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon