Snorkfröken
18-07-2006, 19:37
Vi ska bygga en stödmur på vår baksida. Jorden är mycket dålig och det är ingen som har gjort något åt trädgården på flera år.
I samband med det arbetet så tänkte vi skala av det översta jordlagret och byta till ny jord (den gamla återvinns hos en granne som behöver jord för att fylla ut).
Hur djupt ska vi ta bort jord? En del kommer att bli gräsmatta och en del land (något upphöjt 5-10 cm). Vi får hjälp av en liten grävskopa.
kerstin z5-6
18-07-2006, 19:42
På vilket sätt är den dålig -kompakt ? Full av rotogräs eller vad ?
Snorkfröken
18-07-2006, 20:04
Den har inte fått näring på flera år, fullständigt överväxt med ogräs och aspskott (asparnas rötterna ska vi gräva upp för att få bort dem). Jag kan inte så mycket om trädgårdsarbete, men tänkte att det är lättast att byta ut för att få den bra, när vi ändå håller på. Den har inte varit trädgårdsland förut, bara gräsmatta.
Det är tur att man kan fråga här!!!
Det beror ju väldigt mycket på vad ni ska plantera där. Där det ska bli gräsmatta kan ju den "bra" jorden vara ganska tunn, där ni ska sätta buskar, träd och mer krävande växter kan ni ju gräva djupare hål och fylla med en bättre jordblandning eller rensa den gamla jorden och sen gödsla den.
Hur man får bort aspskott har jag ingen aning om, låter jobbigt hur som helst, men tänk på att en del ogräs har djupa rötter som växer igenom om ni bara tar bort lite av den gamla jorden och lägger ny jord ovanpå.
Eva i Västerås
20-07-2006, 09:04
För att få bort aspskott får man slita och slita och slita. Finns en stor asp i närheten kommer skotten långt ute i rotändarna. Vi tog bort stora aspar, ringbarkade och väntade i 2 år, innan vi avverkade. Träden var då helt döda, inte ett löv. Ändå fick vi rensa rotskott i 5 år efter. Så ta bort så mycket rötter ni kan.
Annars skulle jag nog ta av den gamla jorden där jag ska ha gräs. Gräsklippare är bra mot det mesta av rabattogräs, och jag är lite snål.
Sedan djup, fin rabattjord till planteringarna.
Inga från Närke
20-07-2006, 22:39
Har ni råd (ekonomi till det) så lägg markduk så slipper ni ogräset. Men tänk på att där det skall vara buskar m.m. behöver ni redan nu bestämma var så ni gör hål i markduken där de skall sitta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.