Vi har byggt en fin spalje i vinkel vid vägen längst ner på tomten. Det är där vi har vårt enda träd som skuggar i värmen. så där sitter vi gärna. Men vägen är som sagt alldeles utanför och alla grannar ser in... Spaljen är 2 m hög och 12 m lång.
Jag hade först tänkt plantera humle som ju växer snabbt och har bra täckförmåga men kom sen på att det nog inte var så smart eftersom jag vill ha en rabatt där också.
Jag hade tänkt skapa en vit hörna. Vita perenner och klätterväxter som gärna får vara blommande under hela sässongen. Jag vill gärna ha tips och råd! Och jag är nybörjare så jag vill inte ha för krångliga växter.
Så här hade jag tänkt så här långt:
På våren kommer vita krokus och kanske snödroppar.
Sen vita tulpaner i olika sorter.
Sen olika perenner som jag gärna tar emot tips på. Det får gärna vara sånt som täcker den fula tulpanblasen fort.
Jag vill gärna ha rosor. Jag gillar gammeldags sorter. Tar gärna emot tips på lättskötta fina sorter. Jag funderade på både mindre buskrosor och kanske klätterrosor.
Ja och så var det ju det där med insynsskyddet. Vad ska man ha? Tänkte pipranka som ju är vacker men är inte den väldigt seg i starten? Jag vill ha något snabbt! Sen funderade jag på olika typer av vin eller kanske kaprifol? Om jag väljer vin kanske olika vita klematisar kan klättra med det? Klätterrosor?
Hjälp!!! Jag kan ju inte ha allt.. Fast det blir ju en lång rabatt

Och så är det första gången som jag anlägger en rabatt från grunden. Hur gör jag det bäst? Jag har ingen kompost..
Mycket funderingar!