Karrolina
Hej!

Vi har byggt en fin spalje i vinkel vid vägen längst ner på tomten. Det är där vi har vårt enda träd som skuggar i värmen. så där sitter vi gärna. Men vägen är som sagt alldeles utanför och alla grannar ser in... Spaljen är 2 m hög och 12 m lång.

Jag hade först tänkt plantera humle som ju växer snabbt och har bra täckförmåga men kom sen på att det nog inte var så smart eftersom jag vill ha en rabatt där också.

Jag hade tänkt skapa en vit hörna. Vita perenner och klätterväxter som gärna får vara blommande under hela sässongen. Jag vill gärna ha tips och råd! Och jag är nybörjare så jag vill inte ha för krångliga växter.

Så här hade jag tänkt så här långt:
På våren kommer vita krokus och kanske snödroppar.
Sen vita tulpaner i olika sorter.
Sen olika perenner som jag gärna tar emot tips på. Det får gärna vara sånt som täcker den fula tulpanblasen fort.
Jag vill gärna ha rosor. Jag gillar gammeldags sorter. Tar gärna emot tips på lättskötta fina sorter. Jag funderade på både mindre buskrosor och kanske klätterrosor.
Ja och så var det ju det där med insynsskyddet. Vad ska man ha? Tänkte pipranka som ju är vacker men är inte den väldigt seg i starten? Jag vill ha något snabbt! Sen funderade jag på olika typer av vin eller kanske kaprifol? Om jag väljer vin kanske olika vita klematisar kan klättra med det? Klätterrosor?

Hjälp!!! Jag kan ju inte ha allt.. Fast det blir ju en lång rabatt
smile.gif
Och så är det första gången som jag anlägger en rabatt från grunden. Hur gör jag det bäst? Jag har ingen kompost..

Mycket funderingar!
Alexander-VG-zon3
i da köpta jag två vitaklättersaker
en bokharandabinda fallopia baldschuanicum å så
en climbing schneewittchen klätterros
den bokharandabinda står där på lappen mycket strakväxande slingerväxt som bllommar med vita blomklassar under sensommaren zon 1-3
på rosen står där
blomfärg vit
stora fyllda blommor
svag till medel doft
blommar kontinierligt
härdig i zon 1-3 (4)
å jag tycker dom roserna var jätte fina
å priset för bokharandabinda va 79kr å rosen 85kr så det ligger kankse runt 100kr då
så om du vill ha nåt som klättra så kankse nåt av dom här eller nåt wub.gif

och sen med rabatten så så gräv ut den gammla jorden om den är dålig eller blanar du kogödsel i dne gammla jorden eller lägger i helt ny då blannar du kogödsel å planterings jord . jag grävde ca 50cm djupt å la i planterings jord å kogödsel 50/50 och sen planterade å det funkar bra för mig .
Karrolina
Ja just ja.. Jag glömde säga att jag bor i zon 4 med lerjord. Så bokharabindan kan jag nog glömma. Annars hade jag också spanat på den.

Rosen lät fin men jag vill ha något som är 100 % härdigt här. Så jag får nog ta något som funkar upp till zon 5 eller så för tomten är rätt öppen och nordanvinden blåser in. Fast nu ska väl spaljen stoppa den lite.

Jag tar gärna emot lite tankehjälp vad det gäller perenner så det inte blir alldeles belamrat. Jag vill att det ska vara något som blommar jämt men jag vill ju inte att det ska se ut som en vit sörja..

Jag vill ha en eller kanske tre sorters marktäckare. Tänkte kanske myskmadra eller behöver den mer än halvskugga?

Sen hade jag tänkt sånt som blommar på försommaren:
Vit julros (Om den inte är för kinkig?)
Tovsippa
Vit löjtnanshjärta
Kaukasisk förgätmigej Jack Frost

Och så tulpaner och kanske andra lökväxter?

Sommar:
Skuggblad
Vit karpaterklocka
Vit daglilja
Vit storklocka
Vit violiris

Sommar - höst:

Vit fänrikshjärta
Tremastarblomma
Vitlysing
Vit höstanemon

Vad tror ni? Någon som har en vit rabatt? Ska man ha någon färgklick kanske? Tänkte på lila allium eller så?
Alexander-VG-zon3
synd men om du byter ut jorden mot sandblanad jord å sen kogödsel så funkar nog rosen om du vill . i sandjord så går tjälen ur mycket snabbare å rötetrna klara sig bättre m.m. . fast i zon 4 är ju ingen ritikgt 100säker .
myskmadra
Vit alpklematis har vi och den är alldeles underbar när den blommar på försommaren. Jag gillar också fröställningarna.
Clematis tycks trivas bra i lerjord! Jag har planterat ytterligare två men i andra färger.
Gillar själv vita blommor. Vill du ha en kraftigväxande klängväxt som med tiden tar plats - välj klätterhortensia!. Blommar i vitt men inte hela tiden.
Kanske kan man låta ettårigingar klättra på den - kanske ipomoea om den finns i vitt? Eller någon vitblommande böna eller luktärt?
Vit höstanemon tycker jag låter som ett bra val, så du får något som blommar lite senare.
Det är lätt att tänka på blommans färg- det gör jag själv.
Men bladens färger och former är minst lika viktiga.
Jag tycker att en vit rabatt får fin lyskraft - särskilt kvällstid- i kombination t ex med något
blålila, grått-silvrigt och kanske något som bryter av i ljusgult.......
Alexander-VG-zon3
fast i högre zoner typ över zon3 skulle jag byta ut lerjorden eller förbättra den så perenner,buskar,träd m.m. klara sig bättre både vintern å sommaren
Kajsa
Här några rosförslag

Katharina Zeimet en gammal ros och zon 5 fryser inte ner ett dugg
bor själv i zon 4. Rabattros ca 70 cm hög.

Mme Plantier en Alba ros ca 2 m med åren, blommar en ggn, doftar.

Kanadaros mycket omtyckt, ca 1.5- 2 m, tål en massa kyla zon 6
vit med lila kant, blommar till hösten.

Trier, myskros med en stark doft, bör nog planteras lite skyddat,
men är en zon 4 ros, blommar till hösten. Underbar ros.
ewa zon 3
Clematis `Paul Farges´(`Summer Snow.´) Vit sidenklematis
bilder
Har jag spanat in i sommar, blommar vackert och är mycket starkväxande och härdig tom zon 5 tror jag.

/Ewa
Madeleine1
Clematisen Summer snow är min favorit. Tålig och välväxande! Blommar länge gör den också.

Så här ser min ut. Ursäkta att bilden är lite suddig.

Karrolina
Tack för många svar!

Apropå hur man ska anlägga rabatten tänkte jag gräva ur kanske ett spadtag och sen sätta en hög rabattkant och så blanda lerjord, planteringsjord och påskoskit. I en lite upphöjd rabatt. Är det ett bra sätt? Ska man ha i grus också?

Clematis summer snow har jag nog bestämt mig för iallafall. Läste lite om klematisstekeln och väljer därför inte en alpklematis. Har redan en blå sån också.

Kajsa! Vilka vackra rosor du har! Är dom lätta för en nybörjare? Jag vill ha okinkiga tåliga saker. Mest intressent var Katharina Zeimet. Finns tips på någon bra vit klätterros också? Helst inte polstjärnan för den är jag inte så förtjust i.

Klätterhortensia är vackert men det ska jag nog ha någon annanstans i så fall för jag tror inte spaljen orkar bära den i längden. Men det blir kanske en sån i min surjordshörna som jag vill anlägga nån gång när tid och pengar finns...

Och jag ska nog blanda in något silvrigt och kanske något violett.. Fast till och börja med blir det vitt! Kommer börja anlägga snart och då börjar jag med klätterväxter och buskar. det ska bli så kul!!
smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Karrolina @ 20-07-2006, 16:48)
Tack för många svar!

Apropå hur man ska anlägga rabatten tänkte jag gräva ur kanske ett spadtag och sen sätta en hög rabattkant och så blanda lerjord, planteringsjord och påskoskit. I en lite upphöjd rabatt. Är det ett bra sätt? Ska man ha i grus också?

i med att du har en hög zon *zon 4 som anses som hårdare klimat* så skulle jag personligen skulle jag ta veck lerjorden slänga den . och sen blana planteringsjord å kogödsel å eventuelt sand,grus . och en upphöjd rabatt är bra dte hjälper på vintern att få veck vattnet wub.gif
och lerjord bler på sommaren stenhård å påvintern så fryser rötterna för lerjord inhellår vatten på vintern .
kristerh
CITAT (ewa zon 3 @ 18-07-2006, 23:46)
Clematis `Paul Farges´(`Summer Snow.´) Vit sidenklematis
bilder
Har jag spanat in i sommar, blommar vackert och är mycket starkväxande och härdig tom zon 5 tror jag.

/Ewa

den är fantastisk, dessutom doftar den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon