|
Nej, jag klarar inte av det! jag kan inte ta de där äckliga, vidriga, slemmiga krypen och klippa itu dem. Jag kräks, jag får panik, jag mår tjyvens. Nyss klippte jag en 15-centimetare och det var droppen. Jag kan bara inte klippa mer. Jag är inte "fjantig" av mig annars. Är inte ett dugg rädd för spindlar, skalbaggar och insekter, tvärtom. Men sniglar... Jag tycker de är så vidrigt äckliga att jag inte finner några ord.
Snälla, snälla, finns det något annat sätt jag kan döda dessa kryp utan att behöva klippa itu dem. Kan jag samla dem i hink och hälla på kokande vatten? Vad gör jag av den kokta snigelröran sen då?
Lena i Torslanda
18-07-2006, 21:56
Visst kan du slå kokande vatten på dem. De dör genast. Slå ut det i skogen på eller på någon avsides plats i trädgården. Jag håller med dig - det är äckligt att klippa sniglar, speciellt när det är många. Det känns makabert till slut.
CITAT (Lena i Torslanda @ 18-07-2006, 22:56) Visst kan du slå kokande vatten på dem. De dör genast. Slå ut det i skogen på eller på någon avsides plats i trädgården. Jag håller med dig - det är äckligt att klippa sniglar, speciellt när det är många. Det känns makabert till slut. Ja, då tar jag och gör de. Jag kokar de små uslingarna!  Nog för att de är bland de vidrigaste kryp som finns, men det vore ju skönt om de dog på en gång. De verkar de ju inte göra när man klipper...
CurlySue
19-07-2006, 08:06
Jag brukar strö salt på dem. då dör de nästan omgående.
CITAT (sarah68 @ 19-07-2006, 09:06) ...då dör de nästan omgående. Nästan omgående?
Man kan lägga dom i en påse i frysen så fryser de ihjäl..det skall ju vara en behaglig död sägs det..
Gossen Ruda
19-07-2006, 10:19
Är det så jobbigt att klippa? Man tar bara sekatören och klipper till, man behöver inte ta i själva snigeln. Man kan tom med ett snabbt grepp först lyfta snigeln med sekatören och sen klippa till om den inte skall ligga där man hittar den.
Annars går det att trampa på dom också. Lämna dock munöppningen fri eftersom minnanmätet flyger ut den vägen. Blockerar man munöppningen brukar dom explodera och stänka runtomkring.
Saltmetoden fungerar men är snudd på djurplågeri.
mari_tres
19-07-2006, 10:24
CITAT (Gossen Ruda @ 19-07-2006, 11:19) Blockerar man munöppningen brukar dom explodera och stänka runtomkring. Blääää!!!  Äckligt!! *kan se det framför mig*
CITAT (Gossen Ruda @ 19-07-2006, 11:19) Är det så jobbigt att klippa? Man tar bara sekatören och klipper till, man behöver inte ta i själva snigeln. Ja, det är jobbigt att klippa. Som jag skrivit innan så är jag inte ett dugg "knusslig" eller kräsmagad annars. Tvärtom så förfasas människor ibland över hur o-kräsmagad jag är  Men just mördarsnails kan jag bara inte med. Jag blir så äcklad. I går klippte jag kanske 20 stycken med sekatören. Vissa klippte jag direkt på marken och andra var jag tvugnen att lyfta upp eftersom de satt på växterna (hade naturligtvis en rejäl handske på mig). Men nu får det vara nog. Jag klarar inte av att klippa itu fler. Jag får panik. Stampa ihjäl dem?  Never! Det räcker att jag halkat barfota på flera stycken i gräset och det har gett mig stora frossan. Nä, det blir nog så att jag kör "kokningsknepet". Jag har en avsides plats i trädgården där jag kan slänga snigelsörjan...
kristerh
19-07-2006, 12:15
CITAT (Tezzla @ 19-07-2006, 11:42) Men nu får det vara nog. Jag klarar inte av att klippa itu fler. Jag får panik. Stampa ihjäl dem?  Never! Det räcker att jag halkat barfota på flera stycken i gräset och det har gett mig stora frossan. Nä, det blir nog så att jag kör "kokningsknepet". Jag har en avsides plats i trädgården där jag kan slänga snigelsörjan... Varför inte löpa snigelgiftet  då slipper du all hantering, sniglarna bara försvinner, de kryper ner i sina hålor o dör där. krister
CITAT (kristerh @ 19-07-2006, 13:15) Varför inte löpa snigelgiftet  då slipper du all hantering, sniglarna bara försvinner, de kryper ner i sina hålor o dör där. krister Ja, fast jag har katter som tuggar på och trampar omkring i allt. Tror inte det är så nyttigt med snigelgift för dem. Eller det kanske är ofarligt? Jag ska kolla upp det.
kristerh
19-07-2006, 14:59
CITAT (Tezzla @ 19-07-2006, 15:33) Ja, fast jag har katter som tuggar på och trampar omkring i allt. Tror inte det är så nyttigt med snigelgift för dem. Eller det kanske är ofarligt? Jag ska kolla upp det. Det ska vara ofarligt för andra djur. krister
Whiskuchi
19-07-2006, 15:23
CITAT (Tezzla @ 19-07-2006, 15:33) CITAT (kristerh @ 19-07-2006, 13:15) Varför inte löpa snigelgiftet  då slipper du all hantering, sniglarna bara försvinner, de kryper ner i sina hålor o dör där. krister Ja, fast jag har katter som tuggar på och trampar omkring i allt. Tror inte det är så nyttigt med snigelgift för dem. Eller det kanske är ofarligt? Jag ska kolla upp det. Strö det under bladen på växterna, mitt i buskarna etc. Fåglarna gillar det nämligen också - det är ofarligt för dem, men lite för dyrt för att använda som fågelmat
Halleluja! Så Snigelfritt är ofarligt för mina "äta/gnaga/suga på allt"- katter Då ska jag införskaffa det bums!
Gossen Ruda
19-07-2006, 19:19
Det snigelgift som finns att köpa i Sverige är bara farligt för sniglar. Det innehåller ett järnpreparat tillsammans med ett lockämne. När sniglarna äter det tappar dom aptiten och svälter ihjäl. Samma järnpreparat används som tillskottsfoder för hönsuppfödare så det är väl därför fåglar gärna äter dom blå kornen.
Sen finns det andra preparat i utlandet som är starkt giftiga för många organismer.
Ett maskrosjärn borde fungera bra att klyva sniglar med.
lilla mamma
20-07-2006, 09:45
är det en sådan den här
Eva 33c
20-07-2006, 10:45
Jag har aldrig sett en mördarsnigel i verkligheten (än...) men har förstått att det inte är helt enkelt att artbestämma den på bara utseedndet. Din snigel kan lika gärna vara en Röd Skogssnigel. Den spanska skogssnigeln (=mördarsnigeln) beskrivs vara smutsbrun i färgen, men färgen kan tydligen variera en hel del. Jag hittade den här länken med lite bilder och upplysningar. Söker du på Spansk skogssnigel fåt du många träffar som kanske kan ge dig de upplysningar du behöver.
lilla mamma
20-07-2006, 10:55
nej, säg inte sådär Jag år väl tina upp den, för att kolla igen
Sadetta
20-07-2006, 17:23
Att sniglarna tappar aptiten och svälter ihjäl, låter inte så trevligt.....
Whiskuchi
20-07-2006, 20:53
CITAT (Sadetta @ 20-07-2006, 18:23) Att sniglarna tappar aptiten och svälter ihjäl, låter inte så trevligt..... Nä, men det är inte så trevligt när de behåller aptiten och går lös på allt jag odlar heller....
Gossen Ruda
20-07-2006, 21:19
CITAT (lilla mamma @ 20-07-2006, 10:45) är det en sådan den här  Den röda skogssnigeln, Arion rufus, är en sällsynt snigel som också är införd till Sverige. Den finns på ett fåtal ställen i södra Sverige, Borga hage i Borgholm t.ex, men knappast i lilla mammas hemtrakter. Det är bombsäkert spanjorer där.
Whiskuchi
20-07-2006, 21:28
Här finns bilder och info om den röda skogssnigeln
Med tanke på att klippa mördarsniglar...
Vi hittade två mördarsniglar idag och jag har hört att man kan ta dem i en plastpåse och lägga i frysen under natten, de dör och sedan lägger man dem i komposterbart, på det viset slipper man också att äggen inuti överlever och förökar sig vidare trots att man klippt dem.
Det fungerade för oss, (tog en fryslåda som var tom, usch!!!)
Cissi/Uppsala
Österläge
28-07-2006, 14:15
Nu har inte vi så stora problem med just sniglar, men jag tycker nog att det bästa sättet verkar vara att lägga dem i en burk och hälla kokande vatten över. Relativt smärtfritt, de dör ju direkt, och man slipper både ta i dem och ha "klägget" på gräsmattan sen...
Nån som provat denna variant ?? SnigelgödningHäll kokande vatten på sniglarna och använd "soppan" som gödning, bör dock täckas med jord. Jag har inga mördarsniglar här *ta i trä* så jag inte provat.
kerstin z5-6
28-07-2006, 17:14
Det är inte smärtfritt med kokande vatten ..nästan lika otäckt som salt -frysmetoden verkar ok Jag är glad att jag inte har några sniglar....
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-07-2006, 18:14) Det är inte smärtfritt med kokande vatten ..nästan lika otäckt som salt -frysmetoden verkar ok Jag är glad att jag inte har några sniglar.... Det är ju en accepterad metod på kräftor och många andra skaldjur och anses döda snabbt, dessutom ju mindre kropp desto snabbare. Men smärtfritt är det säkert inte ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|