Gloriana

Jag är hyfsat haj på blommor men inte lika haj på tomater så jag undrar, vad har hänt med dessa. Det är två olika sorters tomater som synes. De mer randiga misstänker jag har drabbats av brunröta, rätt eller fel? De mer ljusgröna har drabbats av vadå?? Mycket tacksam för svar är både jag och mannen (det är han som tjatar om mer ätbara saker också laugh.gif )
Åsa, mälardalen zon 2
Vissa sorters tomater är normalt lite fula i botten men de flesta av dessa på bilden ser ut att ha pistillröta och det är ingen sjukdom eller skadegörare som gör detta utan det är till stor del klimatbetingat.

Det kan bero på ojämn vattenupptagning, kalciumbrist, ojämnt klimat etc. +Olika sorters tomat är olika benägna jag tycker att storfruktiga sorter lättare får pistillröta.

Pistillröta är som sagt ingen sjukdom eller liknande så den smittar inte.

(PS!brunröta är något som potatis får på knölarna, det orsakas av en svamp som heter potatisbladmögel. Potatisbladmögel kan också ge bruna fläckar på tomatfrukten men då brukar inte fläckarna vara koncentrerade till botten av frukten, utan de är spridda lite varsomhelst på frukten)
Gurkan
CITAT (Gloriana @ 18-07-2006, 22:33)

Jag är hyfsat haj på blommor men inte lika haj på tomater så jag undrar, vad har hänt med dessa. Det är två olika sorters tomater som synes. De mer randiga misstänker jag har drabbats av brunröta, rätt eller fel? De mer ljusgröna har drabbats av vadå?? Mycket tacksam för svar är både jag och mannen (det är han som tjatar om mer ätbara saker också  :lol: )

Tomaterna till vänster i bilden har solklar pistillröta. Den bruna missförgningen börjar alltid i tomatens "spets". Precis som Åsa beskrev så kan det ha olika orsaker. Jag har tyvärr inte helt listat ut vadför många av mina tomater får samma problem. Antagligen en kombination av olika saker.

De två tomaterna i mitten vet jag inte men det ser ut som pistillröta + en naturlig missbildning som många stora frukter får.

Tomaten längst till höger har en naturlig missbildning som beror på sorten. Inget att göra åt och inget farligt om det inte börjar bli brunt och "ruttet" i "hålet".

Brunrötan börjar ofta på tomatfruktens sida och har ofta flera angreppspunkter (inte bara en fläck)... är också ett gissel här där jag bor. Det är inte brunröta ni har på era tomater, det är pistillröta.

EDIT : Vad är det för sorter du har ??
Gloriana
Tack för era svar även om pistillrötan inte försvinner. Tomaterna står på vår inglasade altan och jag försökte utjämna temperaturen något i våras genom att öppna och stänga dörrarna men det bli nog bara marginell utjämning. Näring och vatten har de fått på regelbunden basis så jag tror att just mina kan ha lidit av temperatursvängingarna. Det gäller nog att hitta sorter som inte är så känsliga för altanen är som den är :-)
Missbildningen kan man ju stå ut med bara tomaten blir god!

De stora tomaterna är av sorten Zloty Ozarovoki, de randiga har blivit okända huh.gif eftersom lappen blivit blöt och texten försvunnit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon