Full version: Benjaminfikus
zen
Jag har hr attBenjaminfikus r allergiframkallande och att man inte br ha dem i nrheten av barn eller i sovrum.
Den giftika vxtsafter avdunstar tydligen.

Stmmer detta? /zen
sa, mlardalen zon 2
Ngot giftigt avdunstar vxten inte men det finns mnga astmatiker som mr dligt av ngot vxten avger men r man en vanlig frisk mnniska s r den inte farligare n vxter som har blommor, doft + pollen som ocks mnga allergiker mr dligt av.

En del vxter r olmpliga fr allergiker pga att deras ludna blad samlar damm men sjlva vxten kan vara ofarlig, exempel p sdan vxt saintpaulia.

Man hittar listor p olika stllen p vxter som anses mindre bra fr allergiker och de som ska vara bttre. Sjlv r jag lite skeptisk ibland eftersom man tar med vxter som kan orsaka utslag ifall man fr vxtsaft p fingrarna men det kan man ju ltt undvika ifall man har handskar p sig vid beskrning, man mste ju inte g och gnugga p vxterna i ondan att bara lta vxten st i fnstret och slnga p en skvtt vatten ibland brukar man inte f vxtsaft p sig av.

Man ska ta alla listor med en nypa salt det finns s mnga olika allergier, r man allergisk mot jord eller svamsporer s kan det vara omjligt att ha krukvxter.
zen
tack s mycket, nu vet jag i alla fall att den inte direkt utgr ngt ddshot fr mig och min son..../Zen smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon