Full version: Benjaminfikus
zen
Jag har hör attBenjaminfikus är allergiframkallande och att man inte bör ha dem i närheten av barn eller i sovrum.
Den giftika växtsafter avdunstar tydligen.

Stämmer detta? /zen
Åsa, mälardalen zon 2
Något giftigt avdunstar växten inte men det finns många astmatiker som mår dåligt av något växten avger men är man en vanlig frisk människa så är den inte farligare än växter som har blommor, doft + pollen som också många allergiker mår dåligt av.

En del växter är olämpliga för allergiker pga att deras ludna blad samlar damm men själva växten kan vara ofarlig, exempel på sådan växt saintpaulia.

Man hittar listor på olika ställen på växter som anses mindre bra för allergiker och de som ska vara bättre. Själv är jag lite skeptisk ibland eftersom man tar med växter som kan orsaka utslag ifall man får växtsaft på fingrarna men det kan man ju lätt undvika ifall man har handskar på sig vid beskärning, man måste ju inte gå och gnugga på växterna i onödan att bara låta växten stå i fönstret och slänga på en skvätt vatten ibland brukar man inte få växtsaft på sig av.

Man ska ta alla listor med en nypa salt det finns så många olika allergier, är man allergisk mot jord eller svamsporer så kan det vara omöjligt att ha krukväxter.
zen
tack så mycket, nu vet jag i alla fall att den inte direkt utgör ngt dödshot för mig och min son..../Zen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon