flower
amaira
En sådan här kanske?

Som råkat hamna på torra land när vattenpölen torkat ut i sommarvärmen.
Sätt genast tillbaka den stackaren i en vattengöl, ju smutsigare (=näringsrikare) desto bättre!

biggrin.gif Det är en blomflugelarv! En slamblomflugelarv. De kallas också för "råttsvanslarver". "Trådarna" som du ser längst bak, nära svansroten, är trakeerna som de andas med. Och jag antar att det är "för sent" för den lilla sötnosen, att få utvecklas färdigt till den vackra blomfluga som den var ämnad att bli. Den har inte precis skönheten för sig, i detta stadium. Då väcker den inte heller precis någons "beskyddarinstinkt" laugh.gif wub.gif wub.gif Utom min förstås... sleep.gif

Såhär fin kan den bli när den "blivit klar":

Eller kanske en sån här:

Detär några olika arter av blomflugor, som har just de här råttsvanslarverna. Det är nyttiga djur! wub.gif wub.gif wub.gif
malin72
amaira!!!!!!! måste bara göra ett litet inlägg...vilka underbara närbilder du tar,,vad har du för kamera jag vill också kunna ta närbilder men tycker att det är svårt men min digital....
jätte fina insektsbilder i ditt album wub.gif
kristerh
CITAT (malin72 @ 19-07-2006, 13:55)
amaira!!!!!!! måste bara göra ett litet inlägg...vilka underbara närbilder du tar,,vad har du för kamera jag vill också kunna ta närbilder men tycker att det är svårt men min digital....
jätte fina insektsbilder i ditt album wub.gif

Ja, de är helt fantastiska wub.gif
krister
flower
tack för svaret amaira.. (den klarade sig, satte tillbaka den efter fotot)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon