Full version: första squashen:-)
shaman958
I dag åt jag min första självodlade squash! smakade extra godt biggrin.gif tilsammans med egenodlad potatis, lök och morötter.
Det som är rett så praktisk med squash är ju att dom inte mognas alla på en gång....inte dumt.
Magdis
Jag var ute och plockade in min första squasch idag, den ska bli pastasås ikväll! tongue.gif
Kajsa H
Det kan lätt bli lite överproduktion också...
Våra tre plantor har producerat massor redan, en hel hylla i kylen är full med squash och då har vi ändå gett bort till släkt och grannar. Squash är jättegott, men man kanske inte vill äta det till varje mål!
ingrid fuxwall
Säg inte så, överproduktion. Har säkert minst tio plantor och en del ämnen på gång.
Man kan ge bort, frysa in, lägga in och äta direkt.
karjo
Hur gör ni inläggningar och hur fryser ni in?? Blir lite nyfiken, har själv massor med squash! smile.gif Blir det inte bara "snorigt" när man fryser den, om ni förstår vad jag menar... rolleyes.gif
ingrid fuxwall
Nej den blir inte snorig vid infrysning.
Styckfryste den och det blev helt ok.

Sedan gör jag alltid en massa mat med squash i och fryser in, samma sak där - smakar hur bra som helst.
rosita
CITAT (ingrid fuxwall @ 25-07-2006, 00:00)
Nej den blir inte snorig vid infrysning.
Styckfryste den och det blev helt ok.

Sedan gör jag alltid en massa mat med squash i och fryser in, samma sak där - smakar hur bra som helst.

Hur fryser du in den? Måste man förvälla den eller går det att frysa in den rå? unsure.gif

När jag har för mycket squash, brukar jag lägga ut dem vid tomtgränsen i en låg spann där det står: Var så god! Det brukar inte ta så lång stund innan spannen är tom! laugh.gif
ingrid fuxwall
CITAT (rosita @ 25-07-2006, 09:56)
[Hur fryser du in den? Måste man förvälla den eller går det att frysa in den rå? unsure.gif

När jag har för mycket squash, brukar jag lägga ut dem vid tomtgränsen i en låg spann där det står: Var så god! Det brukar inte ta så lång stund innan spannen är tom! laugh.gif

Nu var det ju nästan ett år sedan och minnet är kort, men mitt råd till dig är att testa dig fram.
Ta en squash och pröva dig fram, förväll några bitar, bryn några och testa även med att frysa dem råa. De som blir så som du vill ha dem blir ju bäst för dig.
Men glöm inte att styckfrysa dem och sedan lägga dem i tex. burkar - då är det ju bara att ta fram den mängd man behöver.

ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan även koka squashen i lite buljong och sedan puréa den i matberedaren, purén kan sedan frysas. I vinter kan man ta fram purén och späda den med mera buljong och ex. blanda ner grädde, vitlöksost eller vad man vill för att smaksätta soppan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon