Full version: hängsparris
storm
Min häng sparris som blommade så vakert har fått en massa gröna ärtor där blommrna satt kan man spara dom och sätta dom i jord,eller måte man ha växthus för att lyckas med det ,jag har en inglasad balkong.
Åsa, mälardalen zon 2
Låt ärtorna sitta kvar och mogna, är lite osäker på hängsparris men de flesta sparrissorter får röda bär när de är mogna. Plocka sedan ut fröerna ur bären när du vill så. Bra tid att så är på våren och sparris brukar inte ha några problem med att ev. torkas och läggas i påse, jag sådde hängsparris en gång i tiden med köpta frön och majoriteten grodde.
storm
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,19-07-2006, 00:16)
Låt ärtorna sitta kvar och mogna, är lite osäker på hängsparris men de flesta sparrissorter får röda bär när de är mogna. Plocka sedan ut fröerna ur bären när du vill så. Bra tid att så är på våren och sparris brukar inte ha några problem med att ev. torkas och läggas i påse, jag sådde hängsparris en gång i tiden med köpta frön och majoriteten grodde.

Tackar och niger för ett snabt svar,ska vänta då tills bären blir röda.
lissa
Dom gror verkligen lätt...jag hade en massa såna förr, men blev trött på att sopa torra barr. Men det är en vacker växt när den trivs...så spara dina röda bär så får du en massa plantor i vår smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon