Gurkan
Jag har små vita fjärilar i mina växthus, dom blir fler och fler för var dag och jag börjar bli lite nervös. Ser en del ute också men framförallt inne bland plantorna i växthusen.

Dom är ca 1 cm och deltaformade (typ trekantiga) när dom sitter stilla, snabba som rackans när dom flyger och om man lyckas smacka en mellan händerna så kladdar dom av sig ett vitt "puder". Dom är nästan helvita med några grå-silvriga mönster på sig.

Som jag har förstått är inte vita flygare nån fjäril utan en liten mjöllus, dessa är definitivt fjärilar. Om än små. Vita flygare är annars nåt som jag drömmer mardrömmar om då och då.

Nån som vet vad det är för några små kryp ? Och om dom gör nån skada. Jag odlar mest tomater och chili i mina växthus.
kristerh
Vita flygare flyger rätt kvickt wink.gif de är väldigt små, sitter oftast på undersidan av bladen. om man rör den drabbade plantan flyger de omkring som små moln...
krister
Gurkan
CITAT (kristerh @ 19-07-2006, 13:17)
Vita flygare flyger rätt kvickt wink.gif de är väldigt små, sitter oftast på undersidan av bladen. om man rör den drabbade plantan flyger de omkring som små moln...
krister

Som sagt, dom är svåra att fånga och få en närmare titt på utom möjligen i mosat skick ... jag har sökt runt lite nu och tror fortfarande inte att det är vita flygare utan snarare nån liten fjäril.

Ska försöka fåga några och ta bild på så får vi se om det går bättre med indentifieringen.
kristerh
Hur små är de? vita flygaren är bara några mm.
krister
Gurkan
CITAT (kristerh @ 19-07-2006, 15:12)
Hur små är de? vita flygaren är bara några mm.
krister

Ca 1 cm drygt, trekantiga när dom sitter stilla, så det är inte vita flygare, det har jag redan konstaterat. Jag har letat runt efter bilder och hittat en del olika mätare som ser lite lika ut.

Ska se om jag får tag på en liten håv på vägen hem så ska jag försöka fånga några.

Jag hittar en del "minerade" blad (tomater) i växthuset, kan det ha nåt med dessa små flaxande saker att göra ? En hel del fjärilslarver minerar tydligen blad ... men jag har inte hittat nån i mina googlingar som minerar just tomater. Eller vems bebisar gillar att minera i tomatblast ??
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar vara flugor (sk. minerarflugor) som gör minor på blad.
titti49zon6
Låter som att det är dom fjärilar som kommer från häggmalens larver
jag har milijoner av dem sad.gif
Putsade ett fönster som dom rackarna kladdat ned på två dar
och dom drunknar i vattentunnor,dammen osv.
Tycker att din beskrivning passar in på dem ca 1-1,5 cm långsmala när dom sitter och som små fjärilar när dom flyger
Gurkan
CITAT (titti49 @ 20-07-2006, 11:25)
Låter som att det är dom fjärilar som kommer från häggmalens larver
jag har milijoner av dem sad.gif
Putsade ett fönster som dom rackarna kladdat ned på två dar
och dom drunknar i vattentunnor,dammen  osv.
Tycker att din beskrivning passar in på dem ca 1-1,5 cm långsmala när dom sitter och som små fjärilar när dom flyger

Tack titti !!

Häggspinnare

Såna har jag i miljarder och dom är verkligen överallt. Dom verkar svärma just nu. Antar att dom inte skadar nåt i växthusen.

MEN, det var faktiskt inte dessa små kryp jag tänkte på när jag startade tråden. Dessa är ju som små riskorn när dom sitter stilla, med vingarna infällda, de flygfän jag tänkte på sitter med vingarna halvt ut och bildar små vita "trekanter". Har inte lyckats fota nån men dom kanske inte gör nån skada, kan mycket väl vara så att dom irrar in i växthusen av misstag och inte för att äta upp mina plantor.

Tack Åsa !!

Hittar inga bilder på minerarflugans framfart men beskrivningar jag nu läst verkar stämma bra. Dock är angreppen ganska få och verkar mest finnas på gamla blad. Dom är kanske mest aktiva tidigt på säsongen.
Gurkan
Lyckades ta bilder på det jag tror (efter titti49´s inlägg) är Häggspinnare.

Ljuset blev lite konstigt, dom sitter i vasken, men visst ser de ut som på bilden jag länkade till i förra inlägget.

Det andra lilla flaxet satt snällt på köksgolvet nu när jag kom hem idag och lät sig ogenerat fotas ganska nära ... innan det flaxade iväg.

Så frågan lyder : Vad är det här för nåt ??? Dom är många och dom blir fler och fler i mitt stora växthus som mest innehåller tomater och chili, dom sitter oftast bland chiliplantorna.

Gossen Ruda
Nu är jag inte så bra på småfjärilar men det ser ut som något mott.
Gurkan
Det dom saknar i storlek tar dom igen i antal !

Tack Ruda för ledtråden.

Jag har sökt lite på mott nu och det kan säkert vara nån variant av såna fjärilar, har kommit fram till att deras larver antagligen inte är några större skadegörare på mina plantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon