Fortuna
Har jag helt missförstått detta? Började redan förra året att odla bland annat tomater och basilika i briketter. När de växt till sig planterade jag dem i krukor. Nu har jag käst att man ska klippa bort nätet kring briketten innan man sätter dem i jord. Då har jag missförstått allt. Såg även att mina nyinköpta pelargoner var planterade på samma sätt, med briketten kvar. Ska den bort?
Shyme
Det är om jag har förstått det hela rätt ingenting som måste bort. En del tar bort nätet inann de planterar i kruka första gången men en planta som redan är planterad i kruka kan jag inte tro att man bör ta bort nätet på. För om man gör det så måste det vara stor risk för att man skadar rötterna ...en jag vet inte om jag har rätt... huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man ska egentligen inte behöva ta bort strumpan rötterna ska kunna ta sig igenom maskorna, men jag upplever det som ett visst hinder för rötterna, tycker ofta det blir bättre utan strumpa, men man kan inte hålla på och dra bort strumpan när det redan är fullt med rötter som trängt igenom. Är det en stickling med rötter som sticker igenom strumpan kan man lätt skära små snitt i strumpan med en vass kniv för att göra lite större hål som rötter kan ta sig igenom.

Själv gillar jag inte briketterna tror den där kompakta torvklumpen som blir innanför strumpan inte är någe vidare i längden för växten. Jag föredrar krukor + lucker och porös jord som inte har varit helt torkad och sammanpressad när jag ska sticklingsföröka eller fröså.
Ingrid på Västkusten
Briketter är ett avskyvärt påfund och nätet ännu hemskare(att ta bort är ett måste). Har sett att på kontinenten finns det briketetr med papper istället runt, de är mkt mkt bättre.

Visst - det är enkelt med briketetr - inte så skräpigt, men rotutvecklingen är klart sämre i min erfarenhet.

Hälsar Ingrid
evarina
Jag använde briketter i år och jag har aldrig varit med om maken till växter som gror fort och mår bra. Planterade dock över dem i krukor med "vanlig" jord ganska fort så rötterna kunde växa in i denna. Pillade bort så mycket som det gick av torven innan omplanteringen.
/Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon