visbylinda
Har massor med rabattrosor och kan inte ett skvatt om rosor (flyttade in i en färdig trädgård).
På varje "buske" kommer det ju nya rosor allt eftersom men vad gör man med de enstaka blommor som blommat ut? Var exakt knipsar man av dom?

Vad gäller för Klätterrosor?

Hur vet man om ens rosor kommer att blomma en kort period eller om det kommer fler blomningar? Är det remotering det kallas?
Jag har ingen aning om vad jag har för sorter.

Vissa av rabattrosornas gröna blad ser lite flammiga/fläckiga ut. Finns det nåt jag kan göra åt saken? Det verkar inte som om nån äter på dom.

Klipper man bort torkade blad på ros-"buskarna"?

Nåt annat tips ni kan ge till en nybörjare?

Jag har ingen aning om namnen på rosorna men foton finns på på den här adressen:
Visbylindas rosor
Inga från Närke
CITAT (visbylinda @ 19-07-2006, 15:41)
Har massor med rabattrosor och kan inte ett skvatt om rosor (flyttade in i en färdig trädgård). ......

Kan inget om rosor heller men hittade denna adressen med lite tips m.m.

http://www.ullahansson.com/rosor/index.html

kanske kan vara något, sedan får du nog hjälp av kerstin när hon dyker upp.
Kajsa
Snygg sida du gjort, jag gissar på dina rosor
den röda klätterrosen Flammentanz, tog in blad och blomma och tycker det stämmer, det blir en jättestor ros som blommar en ggn, får som en del gröna nypon efter, det kan du kolla sedan.
Den första gula liknar Friesia, den blir knallgul. Den svagare gula gissar jag på Goldmarie 82. Oranga rosen kan vara Westerland som kan bli en liten buske eller en högre rabattros, beroende på hur mycket den fryser ner.
Kan också vara Gavnö ?? Titta i mitt album på Jan Spek ??
Rabattrosorna klipps ner ett par blad under knoppen efter dom blommat, det stimulerar till att rosen vill blomma ännu en ggn. Hur man beskär klätterrosor/ övriga rosor tycker jag du ska låna lite böcker om, inte så alldeles enkelt.
Man bör naturligtvis veta vad man har för sorter, annars kan man göra fel.
Du kan kika i mitt album på rabattrosor, klätterrosor, har bilder på Flammentanz, Friesia, Westerland.
Här en länk om Ohyra på rosor
Kajsa
Såg en fråga till, torkade blad tar man bort. Nu när vi har så torrt vattnar jag mycket på rosorna, om du nu har den möjligheten.
Gödsla inget mer i år, då avmognar inte rosorna, utan spottar på och kan frysa ner hårdare i vinter. Klipp inte rosorna något i höst, vårjobb.
Green Thumb
hej Linda

Färgerna på foton är inte alltid de bästa, men jag tycker att flammentanz röd (jag har en som är över 10 år) är mera åt de lila hållet i färgskalan.

Däremot så tycker jag att den karamellröda mot tegelväggen ser ut som Superstar. Doftar den underbart så är det troligen den. Superstar blommar hela säsongen.

Rosenskötsel är ett väldigt stort ämne och du kanske gör bäst i att låna några böcker på biblioteket.

Välkommen in i trädgårdsvärlden!
visbylinda
Vad glad jag blir över ert engagemang i svaren!
Ska försöka sätta mig in i rosornas värld lite mer.

Tusen tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon