Magdis
Om jag skulle plocka frön från mina Riddarsporrar som jag sådde förra våren, skulle de nya plantorna få samma färg som moderplantan då? Jag skulle så gärna vilja få fler av de vita, ljuslila och himmelsblåa Riddarsporrarna nämligen.
Magdis
Ingen som vet? Det är väl bara att prova i och för sig och se vad det blir, men jag var nyfiken på om nån visste redan.
Gåsis
Jag tror att det är blå som är ursprungsfärgen och då kanske inte alltid fröerna är så stabila om sporren har annan färg. Men är det förstaleds avkomma borde många bli som föräldrarna. Tror jag blink.gif Min vita frösådde sig själv i rabatten och den lilla tussen blommar vit i år. Vet jag biggrin.gif

/Åsa
Eva 33c
Om du har flera färger på plantorna i din trädgård (eller grannarnas) kommer fröna att innehålla olika anlag. De flesta blir nog blå på något sätt, den mest ursprungliga färgen, men det kan dyka upp lite olika nyanser. Men det vet du inte förrän de blommat försås. Kul är det i allafall att odla fram plantor från eget frö. Men vill man absolut ha en viss färg är det nog köpefrö eller planta som gäller. rolleyes.gif
Magdis
Tack för svaren. Jag ska så lite fröer och se vad det blir för nåt. Jag tycker att nästan alla blå nyanser är fina men jag har fått ett överskott av de mörklila med svart "kärna". Till nästa år försöker jag nog få tag på en påse helvita också för jag tycker det blir snyggt när det är vitt bland allt det blåa.
kerstin z5-6
Du kommer att få blandade färger , men det är väl snyggt -lägg till vita från köpepåse so har du dem alla nästan smile.gif De rosa är väldigt fina de med
Magdis
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-07-2006, 20:28)
Du kommer att få blandade färger , men det är väl snyggt -lägg till vita från köpepåse so har du dem alla nästan smile.gif De rosa är väldigt fina de med

De plantor som står i rabatten och kommer tillbaka från år till år, håller de samma färg hela tiden? I så fall skulle jag ju kunna gräva bort några av dem som inte har den färg jag vill och byta ut dem.
Eva 33c
CITAT
De plantor som står i rabatten och kommer tillbaka från år till år, håller de samma färg hela tiden?

Javisst, de förändras inte. Och genom att ta bort dem du inte gillar blir det mindre av deras anlag i kommande fröer också!
Magdis
CITAT (Eva 33c @ 20-07-2006, 21:09)
CITAT
De plantor som står i rabatten och kommer tillbaka från år till år, håller de samma färg hela tiden?

Javisst, de förändras inte. Och genom att ta bort dem du inte gillar blir det mindre av deras anlag i kommande fröer också!

Jippie! smile.gif Här ska bytas ut! Inte för att jag har nåt emot mörklila men det blir lite för mörkt med bara såna.
Gåsis
Jag har ljusblå, ljuvlig, om du vill ha. PM:a. Och vit, frösådd laugh.gif

/Åsa
Halli
Får jag fråga hur du gör när du tar fröna?

Väntar du till frökapslarna spricker av sig självt, eller plockar du loss hela frökapseln? Låter du den gamla plantan vissna ner eller klipper du ner hela?

Vi har en del riddarsporrar i rabatterna och jag vill gärna ha dem kvar, och även får flera på andra ställen i trädgården! Snällt om du ville berätta hur du gör! wub.gif
kerstin z5-6
Jag låter stängeln med frökapslarna bli brun , men väntar inte så länge att de spricker -sen tar jag av dem
-in dem o lägger dem på en gammal dagstidning
-de mognar klart där o spricker upp/alt är lätta att öppna -mogna frö är svarta
Delphinium är lätta att så och behöver ingen kylperiod innan för att gro
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon