Full version: Aubergine
rosita
Varför tappar auberginerna sina blommor? Det kommer bara en blomma i taget. Har aubergine både hon- och hanblommor? Det är första året jag odlar aubergine och de står i 20 liters hinkar, ute intill en södervägg.
kooh-i-noor
Tappar de blommorna innan de slagit ut? Annars är det frukter på g. De har inte både han- och honblommor, utan pollineras med hjälp av humlor/pensel/fingrar smile.gif
rosita
CITAT (kooh-i-noor @ 20-07-2006, 12:00)
Tappar de blommorna innan de slagit ut? Annars är det frukter på g. De har inte både han- och honblommor, utan pollineras med hjälp av humlor/pensel/fingrar smile.gif

Om de ska pollineras behövs väl mer än en blomma och de blommar bara med en i taget. Det kommer en blomma som slår ut och sedan trillar den av, efter några dagar kommer nästa blomma och likadant med den.... sad.gif
kooh-i-noor
Nej det behövs som sagt inte mer än en blomma i taget för att pollineras. Men varför de bara kommer en och en har jag inget svar på, kanske du ska pröva att hjälpa till med pollineringen och se om det sker någon fruktsättning därefter.
rosita
Ok, jag är nog lite trögtänkt ibland, men nu tror jag att jag har fattat! wub.gif
Nu ser jag flera blommor har slagit ut samtidigt, så det ordnar sig nog nu. Om inte alla ramlar av förstås. mad.gif
rosita
Nu är det en miniaubergine på varje planta (2 st)! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
noora
Härligt smile.gif Mina har ännu inte ens börjat blomma än, men jag har inget växthus heller utan de står på balkongen.
rosita
Mina står ute, det funkar också tydligen! rolleyes.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon