Full version: Gurka - nu då?
Trädgårdsmannen
Min slanggurka står nu i 20 cm krukor (16 st) och växer så de knakar - men snart växer dom ur huset och då är frågan:

Kan jag sätta dem i en pallkrage och driva dem där med lock av plast över och när är det dags att plantera dem där i så fall?

Dom små gurkorna som sitter överallt (2-3 cm) är det riktiga gurkor eller bara fruktämnen som kommer att börja växa om det sker en pollinering?
Ingrid på Västkusten
Tja med skydd nu - Du måste ju ändå avhärda dem - det är la frilandsgurkor va?

Troligtvis är det gurkämnen om de inte är pollinerade faller de snart av - precis som på squash.

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Men dom skall ju vara självpollinerande...vissa har svartnat och skrumpnat ihop (du vet som citrus gör ibland när dom inte känner för att vidareutvecklas...)

Skall man skaka gurkplantor precis som man gör med tomat för att det skall bli frukt?

Ja, det är frilandsgurkor - du menar att om jag låter dem vare ute när det är bra väder ett par timmar om dagen på en lugn plats i ett par dagar kan jag sedan plantera ut dem i pallkragen? Vad tror du om antal, 4-5 st per pallis?
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Men det här med temp och omgivning och chock, jag ger inte mkt för tidiga fruktämnen oavsett. Näringsbrist kan dessutom va en faktor om de står i krukor - trångt rotsystem etc etc. Tullstånd att bo i kruka för gurka är inte det bästa i längden.
Vi är ju i skarven just nu :-)) mellan vår och sommar allt som saknas är värme och DÅ kommer Du få se på f-n i tillväxt :-)

Näää - jag skakar aldrig nånting - varken chili inomhus, citrusar elelr gurkor/tomater.

Riktig avhärdning är inte ett par dagar *fniss* - det är ett par timamr ett tag åsså flera timamr åsså - etc etc plus hantering med fiberduk etc.
Kan man itne får man plantera ut och ha massor med fiberduk tillhands. Jag mäktar oftast itne avhärda som jag skall - vilket gör att mina oftast stannar av rättså länge i starten. Fiberduken är min bästa vän i alla fall :-)

Förra året sådde jag frilandsgurkor på friland - gick utmärkt ;-) de är rättså tåliga. Men i år - det är inge kul just nu :-((

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
CITAT (Trädgårdsmannen @ 19-05-2003, 15:39)
jag låter dem vara ute när det är bra väder ett par timmar om dagen på en lugn plats i ett par dagar

Precis - ett par timmar om dagen i ett par dagar - är inte det rätt när det gäller avhärdning? Eller vad är fel?

Men om karten trillar av nu då - är det kört då eller kommer det fler (blommar den igen??)
Ingrid på Västkusten
snarare längden 'ett par dagar' :-))
det krävs mer med avhärdning om man skall göra en bra avhärdning d v s inte en urtaskigelelr obefintlig som jag *LOL*- har Du införskaffat några bra faktaböcker förresten? Inköp av Lena Is böcke r- Köksträdgården, Odla orientaliska grönsaker samt Köksträdgården - handbok är rekommenderat :-)
sedan gillar jag Trädgårdskalendern av Nils Åkerstedt, en gammel trädgårdsmästare kan många knep :-)

Sjääälvklart kommer det nya kart - det kommer heeeela sommaren - Du kommer att galoppera där och skörda varje dag när det är som bäst och försöka hålla dem stången med inöäggningar etc etc allt vi behöver nu är VÄRME
Trädgårdsmannen
Det låter ju lovande - särskilt när jag nu valt att ha plast över mina pallkragar så kommer det ju att betyda både bättre värme och fukt - ventilationen klurar jag på - funderar på att sätta automatiska öppnare som man har i växthus - borde klara vikten av mina ramar.

Hur många gurkor hade du satt per pallkrage?

Böcker om köksträdgård har jag ett par stycken - är inte författarfreak så jag kommer faktiskt inte ihåg vem/vilka som skrivit dem - men de är svenska och verkar vara innehållsrika allihop. Sedan tycker jag att det finns en hel del kunskap här inne också...känn dig TRÄFFAD...

Ny kart hela tiden låter lovande - med tanke på att det på fröpåsen stod "Skörd 3-4 gånger per vecka" - det fick jag inte ihop med det antal kart jag har nu...

Förresten - många låter ju gurkor slingra sig uppåt i växthus mha sådana där tomatspiraler - det fungerar kanske inte att ha dem liggande på jordytan i en pallis? Skall jag lägga halm på jorden så att inte gurkorna blir jordiga och fuktiga (mögel) eller får jag andra problem då?
Ingrid på Västkusten
Hallon igen,

Jag knödde ner ett antal stackars Västeråsare i kanten på min squashpallkrage, skruvade ihop en hemgjord hemsk stege av blåmålad läkt ;-)
satte i änden på pallkragen och ledde upp de stackarna.

Inget vetenskapligt, och det vart ändå en hel del. Två till tre kanske - kanske fler i en Europa-pall om Du har hästdynga och passar med vattningen samt leder upp dme på spalje och så springer med hönsgödselvatten.
Turbo i kubik ;-))

Nu får Du berätta VAD det ä för sorts gurkor, jag ahr utgått det är Västeråsare? D v s frilandsgurkor?

Tomatspiralerna kan nog funka misstänker jag.

Halm på jorden är alltid bra - Du kan ju ha ett armeringsnät att odla dem på också (uppåt) slog det mig rpecis. Eller göra en armeringsnät-tunnel och sätta gurkorna på utsidan så Du får en lummig tunnel?

Hmm - DEN ideen gillade jag - speciellt som jag int ehar plats till det!

Hälsar ingrid i spånartagen
Trädgårdsmannen
Ja det är frilandsgurka - kunde inte ett smack om gurka när jag köpte fröna i vintras och det fanns ju tjogvis med olika sorter att välja på så jag bara tog en som var friland och självpollinerande.

Så jag måste låta dom klättra upp ur pallkragen - då får jag konstuera om igen...men då får dom ju inte nytta av den goa värmen och fukten under pallkrageramen jag gjort ju! Det blir nog ganska bra vindfång eftersom pallkragarna inte står mot någon vägg utan mitt köksträdgården. Dessutom blir väl gurkplantorna rätt tunga när de börjar bära frukt så det får nog bli ett rejält stolpstaket rätt ner i backen...höjd 2 meter?

Funkar rosa sanden i köksträdgården förresten - den är ju bra som katten där jag använder den i övrigt!!!
Ingrid på Västkusten
Hallon,

De är rankande gurkplantorna så de måste ta vägen nånstans oavsett hur Du vänder på steken :-)

Gurkor har jag sett många smarta odlingslösningar på - en är en upphöjd bak-kant kanske en halvmeter som sluttar mot söder åsså krälar gurkorna på dne oupp-bundna.
Du kan göra en 2 metare - armeringsmatta etc.

Visst drar de nytta av värmen och fukten i pallkragen - självklart - rötterna finns ju där :-)
och västerårsgurkorna skördar man itne stora, högst en decimeter lång :-)

Själv använder jag inte rosa sanden på ätligt - det smakar inte så bra med sådant på ätligheter. Gräsklipp och hönsgödselvatten :-)
där är jag stock-konservativ:-))))

Hmm - vindfång - är det en elelr två ramar högt? Visst hade Du ideer om tre också i höjd?
Du - om dte är två ramar eller flera ramarhögt - då har jag en ide - varför itne luta en lastpall/ramverk emot pallkragarna och låt dem ringa NERÅT på ramverket istället på solsidan? Då får de liksom skydd av pallkragarna?

Funderar Ingrid
Trädgårdsmannen
Nu vet jag - det är inte uttalad frilandsgurka utan en från Br Nelson som ger 20-25 cm långa gurkor och som är avsedd för balkong, drivbänk men även för växthus. Ställer det allt du lärt mig på ända?

Jag har börjat med två kragar på höjden - finns fler om det skulle vara önskvärt.

Visst kan jag luta en pall från kanten på den övre ramen och ner mot marken på sydsidan - men blåsten kommer därifrån också...dessutom skulle jag ju helst vilja slippa att ha dom växande ner på marken för där finns det väl mycket som kan angripa/äta, eller?

Ok - Hasselfors skall man låta bli således - då får det väl bli nå´t annat!

Går blåkorn - eller är det för prydnadsväxter det med?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon