Full version: Frö från stockrosor
Jenny & Vilda
Min mamma har jättevackra stockrosor som hon vill ta frö ifrån för att förlänga rabatten lite, hur gör man egentligen? Själva blomman har ramlat av på en del övervissnade, är fröna färdiga däri? Jag kikade där idag men förstod i ärlighetens namn inte riktigt hur de skulle se ut rolleyes.gif Är de små eller stora? Ska de mogna inne i blomman eller är de färdiga när blomman ramlar av?
Gåsis
Här kan du se hur frökapseln och dom mogna fröerna ser ut. Stockros heter Alcea så det är namnet du letar efter på sidan. Ofta måste fröerna mogna ett tag till efter det att blombladen trillat av. Torrt ska det se ut, då är dom klara.

/Åsa
Jenny & Vilda
CITAT (Gåsis @ 19-07-2006, 19:00)
Här kan du se hur frökapseln och dom mogna fröerna ser ut. Stockros heter Alcea så det är namnet du letar efter på sidan. Ofta måste fröerna mogna ett tag till efter det att blombladen trillat av. Torrt ska det se ut, då är dom klara.

/Åsa

Tack! Sidan finns nu bland mina favoriter...
lissa
Jag var tvungen att ta bort frökapslarna innan dom var helt torra från stjälken, men dom fick torka inne istället. Eftersom åtminstonde mina inte blommar första året har jag planterat några, och det har kommit upp 2 stycken redan biggrin.gif biggrin.gif . Hoppas bara att det blir nya lika vackra växter nästa år....Lycka till med dina smile.gif
Maria i Helsingborg
CITAT (Gåsis @ 19-07-2006, 19:00)

/Åsa

Vilken supersida, TACK! smile.gif
Halli
Hmmm, då måste jag ställa ytterligare en fråga på samma ämne.... blink.gif blink.gif blink.gif

När jag har tittat i frökapslarna så finns det antingen inga frön där i, eller så finns det vita "diskar" i en ring. Är de omogna då (eftersom de enligt websidan skulle vara bruna) och måste sitta kvar på blomstängeln ett tag till? Eller kan de mogna inne, om jag tar med blomställningen in???? wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Är fröerna vita är det för tidigt att skörda låt dem sitta kvar på plantan gärna tills de nästan börjar trilla av plantan själv då är de helt mogna och riktigt mogna fröer brukar ha väldigt bra grobarhet. Medans de sitter kvar på plantan pumpas det in näring i fröerna som de kan använda medans de gror (+ näringen kan även fröerna leva av när man lagrar dem).
Halli
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-08-2006, 12:05)
Är fröerna vita är det för tidigt att skörda låt dem sitta kvar på plantan gärna tills de nästan börjar trilla av plantan själv då är de helt mogna och riktigt mogna fröer brukar ha väldigt bra grobarhet. Medans de sitter kvar på plantan pumpas det in näring i fröerna som de kan använda medans de gror (+ näringen kan även fröerna leva av när man lagrar dem).

Då har jag förstått! Tack!

Hur lagrar man bäst frön? Mörkt och svalt antar jag, men finns det nån slags påsar eller behållare man kan använda?
Åsa, mälardalen zon 2
Efter att fröerna fått ligga och torka inomhus så lägger man dem torrt, mörkt och svalt. Jag läger mina fröer i kaffefilter.
lissa
Av fröna jag satte från årets skörd, har 10 av 12 kommit upp, det var dom som fick ligga i blöt över natten innan dom såddes.. av dom 10 som jag sådde utan att ha legat i blöt har det bara kommit upp 4...men det kan ju vara andra orsaker än blötläggningen som har gjort att det blev så olika gronings procent.
Hoppas bara att dom hinner bli så pass stora innan hösten kommer så att den tror att det har gått ett helt år när våren kommer, och ger sig till att blomma...man kan ju alltid hoppas...

Fröna som jag sparar till nästa år, brukar jag förvara mörkt ihop med några små påsar som man brukar hitta i handväskor, kameror och en massa andra saker som kan bli förstörda av fuktighet. Dom fungerar jättebra, men det är inte många som tänker på att dom kan användas till många saker, så dom flesta brukar kasta bort dom, men kompisarna har fått order om att spara dom åt mig, och det brukar dom som tur är göra...verkligen billigt och bra biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
Kör också kaffefilter

Jo jag är övertygad om att dina stockrosor blommar nästa sommar -mina augustiplanterade från i fjol håller på att spricka upp smile.gif Jag väntar varje dag ..
lissa
ÅH, nu blir jag avundsjuk ordentligt...men som tur är tog jag ju många kort på mina, jag får väl titta på dom i stället tongue.gif tongue.gif
Jag har varit uppe på kusten ca 10 dagar, när jag kom tillbaka hade jagg ingen liten början till ros längre, även min stackars skvätt iväg som har klarat 5 somrar har inte ett blad kvar, flera små Calamondin träd var också döda...och doftrankan har nästan alla bladen gula, men den hoppas jag ska klara sig..

Ps..Kaffefilter låter bra, men jag ploppar nog i en av mina små påsar också biggrin.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
Gror fröna bra så ploppa på ...smile.gif Jag tänker bara att sådana där fuktslukarpåsar kanske drar ur fröet den lilla fukt det har inuti sig .. och då gror det sämre
men , det är en högst hemsnickrad teori ....

Äntligen costa del klimat här med -inte en droppe regn sedan midsommar och + 25 grader eller mer i stort sett varje dag i sommar smile.gif
Passiflora , nerium , mandarin o de andra trivs ute smile.gif
lissa
huh.gif Nu fick jag något att tanka på...jag ska kanske inte ploppa i påsarna någon längre tid för att vara på den säkra sidan...du har säkert rätt...

När jag var hemma var det också varmt och skönt, men här har det varit fruktansvärt med folk som dör av värmeslag. Min lilla vove åkte på värmeslag och var på vippen att inte klara av det....jag satt med henne i badkaret och duschade henne med kallt vatten nästan trekvart innan hon började andas normalt igen...otäck upplevelse. 25grader är i det närmaste perfekt, men vi hade lite drygt 35 på min terrass 11 på morgonen, och det är alldeles på tok för mycket...
Passa på och njut, ( det gör du med all säkerhet) i år känner jag mig nostalgisk och skulle velat vara kvar hemma längre...men...
kerstin z5-6
Du får ha sverige på terassen i Barcelona -så har jag Barcelona på terassen i sverige smile.gif

lissa
wow...Det var en skön terrass, att sitta där och läsa en bok måste vara avslappnande i allra högsta grad..Nån gång kommer jag nog att inte ha överbokning och kan kanske få en balancerad terrass tongue.gif
Grattis, den är verkligen fin wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon