Kajsa H
19-07-2006, 18:29
Vi har en jättefin rönnsumak på vår tomt, men den kommer snart att bli lite för stor. Den verkar lite knepig att beskära eftersom alla blad sitter längst ut i grenspetsarna och jag är osäker på om den bryter nya skott om man tar in den så att det bara blir en kal gren.
Någon som har erfarenhet av att beskära ett sådant träd?
Iofs så har jag ej beskurit min, men däremot har jag sett att den bryter skott en bit in på grenarna när skott längre ut har dött.
Anders zon 1
20-07-2006, 00:04
Rönnsumak klarar kraftig beskärning utan problem. Har ett exemplar som blev ringbarkat av ett fejande rådjur för något år sedan och som klarade sig galant trots en mycket kraftig beskärning. Kan dock tänka mig att det finns en risk att en stor rönnsumak börjar skjuta mer rotskott är vanligt om man beskär den alltför kraftigt. Ett annat problem med att beskära en stor rönnsumak är att den förmodligen mycket snabbt blir lika stor som den var innan man beskar den. Misstänker också att det inte funkar att försöka hålla den i schack genom formbekärning, fast jag har ingen egen erfarenhet av det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.