Åsalisa
19-07-2006, 20:42
Inspirerad av ett beök i Wij trädgårdar tänkte jag börja odla lite rosor... Jag behöver också lite insynsskydd på ett ställe i trädgården så jag tänkte mig klängrosor mot en armeringsjärnsmatta. Hur fäster jag den i marken? Gjuter plintar?
CurlySue
20-07-2006, 07:20
Enklast är att köpa armeringsjärn, långa..som du sedan slår ned i marken en rejäl bit och sen fäster armeringsnätet vid.
Ett armeringsjärn på varsida...och kanske något i mitten om det är ett stort nät.
Tnäk dock på att det blir tungt om man har tunga klätterväxter. Förutom att gjuta plint (det finns nu betong i påse som man häller rakt ner i hålet och sedan behöver man bara fylla på med vatten!) så finns det också färdiga plintar att köpa. De vilstaket man ser längs vägarna har under jorden en metallstång med en plåt fastsatt på, plåten ökar arean mot jorden och förhindrar att "jordankaret" böjer sig i en riktning.
CurlySue
21-07-2006, 07:13
Såg på Brygglov att de böjde armeringsnät...och genast slog mig en tanke. Jag kan ju göra en egen rosenbåge av armeringsnät, fast man klipper av den så att den bara är ca 40 cm bred....
Killensomvillhagrönafingrar
24-07-2006, 12:58
Gjut för sjutton plintar, tänk om Gudrun kommer och välter era vackra växter. Så mycket snälla ord och kärleksfullt påtande kan blås iväg av en liten höststorm.
Som KURT sa så är den nya plintbetongen verkligen lätt att använda.
Gräv ett hål, sätt i ett rör, dumpa i en säck plintbetong, vattna med tre liter vatten, sätt i fästjärnet och stampa på betongen. Voila har ni lurat Gudrunds elaka kusin.
Om ni sedan skall göra det hela lite mer barnvänligt tar ni och sätter fast en lagom stor regel i plinten. I regeln har ni sågat ett vertikalt spår där ni trycker in och fäster armeringsnätet. Så nu slipper ni vassa rostiga kanter.
Ingen som vet hur man smidigast fäster armeringsnär på väggen behöver nått som gör att nätet kommer ut en bit ifrån väggen.
En av mina grannar har skruvat fast 4 ganska tjocka träklossar på väggen, 2 uppe och 2 nere. På klossarna har han satt krokar och hängt upp armeringsmattan på dom. Skitsmart för då kan man bara lyfta ner den om man tex skall måla huset.
/ tajger
linnea-maria
15-08-2006, 13:44
CITAT (sarah68 @ 21-07-2006, 08:13)
Såg på Brygglov att de böjde armeringsnät...och genast slog mig en tanke. Jag kan ju göra en egen rosenbåge av armeringsnät, fast man klipper av den så att den bara är ca 40 cm bred....
Min kompis har gjort superfina rosenbågar av armeringsnät. Hon har klippt till dem och sedan böjt dem runt en halmbal. I varje hörn har hon svetsat dit en extra pinne för mer stadga.
Jag har nästan bara armeringsmattor för mina klättrare.
De som är fristående är alla fästa i rejäla stolpar som är gjutna i marken. De som jag har på väggen är fästa i träklossar. Jag har böjt spikar över men tipset med krokar var ju betydligt smartare!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.