Full version: Vitt blåregn
cina ungh
Jag har hamnat i knipa.
Köpte nyligen ett vitt blåregn, Wisteria lon. Alba.
PÅ skylten i butiken stod det härdighet zon 1 och 2. Väl hemma upptäcker jag att det står zon ett på etiketten i krukan. Jag bor i zon tre men har tidigare klarat lite känsligare plantor. Tor ni att det är möjligt att klara den ute året runt? Hur ska jag då klimatförbättra???
Tacksam för tips från mer kunniga och kanske mindre klumpiga...
/ Cina
Green Thumb
Wisterian är känslig för blåst. Om du kan plantera den mot en vägg i söderläge som skydd kan du vinna en hel växt zon.

Stor grop och torvblandad mull. Sätt ner ett grovt rör i planteringsgropen för att hälla i gödslevatten nästa säsong. * Jag skulle inte lägga någon gödsel i planteringshålet om jag var du p.g.a. planteringstiden. Veden skall avhärdas innan vintern. Du kanske bör täcka växten den första vintern men det beror på hur utsatt läget är.

Jag tror att du klarar det!
Lycka till!:)

*till min Wisteria har jag ett plaströr ca 3 cm dia. Men till mina klematis föredrar jag dräneringsrör som är betydligt grövre. Jag häller gödselmedel och vatten i de grövre rören under växtsäsongen.
Ophelia
Är det W. floribunda "Longissima Alba"?

Upphöjd bädd med bra dränering och som tidigare nämts, bra vintertäckning i ett vindskyddat läge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon