|
Eva i Skåne
19-07-2006, 22:34
Jag tycker jag filar och smörjer och sköter mina fötter, men ändå får jag onda sprickor Det gör ju jä.....igt ont  Säkert har ni några goda råd att komma med Citron har jag plågat mig med idag, men det läkte ju såriga bröstvårtor när man ammade
Hannele
19-07-2006, 22:45
Idomin salva, finns på apoteket.
netaave
19-07-2006, 22:52
Låt huden vila och läka under ett Compeedplåster. Dom är jättedyra, finns på apoteket, men när inget annat hjälper är dom kanon. Finns speciella som formar sig efter hälen, blir som en extra hud och lossnar inte förrän det är läkt.
Ofta gör man det felet att man tvättar och filar för mycket, ett fotbad t.ex. ska inte vara längre än ca 5 min och du behöver inget annat i vattnet än lite såpa. Den torkar inte ut men mjukar upp. Använd absolut inte stålfil utan en sandpappersfil gärna under vatten. Det är skosammast för fötterna. Smörj in även om dom inte varit våta. Byt fotkräm lite då och då. Luftiga skor, bomullsstrumpor. Barfota är skönt men inte så bra för den som har torra fötter, för mkt sol och luft torkar ut.
Har faktiskt jobbat som fotvårdare.
forget-me-not
19-07-2006, 23:12
CITAT (netaave @ 19-07-2006, 23:52) Har faktiskt jobbat som fotvårdare. Då måste jag passa på att fråga dig om min stortå. Jag har jättefina fötter, men under höger stortå har jag en förhårdnad som jag inte blir av med. Har haft den så länge jag kan minnas. Vad kan jag göra?  Ibland gör den t o m ont och det är inget kul alls.
Och om du inte vill svänga ihop salvan själv så finns den att köpa t.ex. HÄR
netaave
19-07-2006, 23:20
CITAT (forget-me-not @ 20-07-2006, 00:12) CITAT (netaave @ 19-07-2006, 23:52) Har faktiskt jobbat som fotvårdare. Då måste jag passa på att fråga dig om min stortå. Jag har jättefina fötter, men under höger stortå har jag en förhårdnad som jag inte blir av med. Har haft den så länge jag kan minnas. Vad kan jag göra?  Ibland gör den t o m ont och det är inget kul alls.  Det är jättesvårt att säga utan att se och känna. Förhårdnade behöver ibland slipas ner så det råd jag kan ge är att gå till en fotvårdare, där kan du också få veta hur du ska göra + att du får hjälp att ta bort den.
forget-me-not
19-07-2006, 23:30
CITAT (netaave @ 20-07-2006, 00:20) CITAT (forget-me-not @ 20-07-2006, 00:12) CITAT (netaave @ 19-07-2006, 23:52) Har faktiskt jobbat som fotvårdare. Då måste jag passa på att fråga dig om min stortå. Jag har jättefina fötter, men under höger stortå har jag en förhårdnad som jag inte blir av med. Har haft den så länge jag kan minnas. Vad kan jag göra?  Ibland gör den t o m ont och det är inget kul alls.  Det är jättesvårt att säga utan att se och känna. Förhårdnade behöver ibland slipas ner så det råd jag kan ge är att gå till en fotvårdare, där kan du också få veta hur du ska göra + att du får hjälp att ta bort den. Tack.
*Felix matte*
20-07-2006, 06:24
CITAT (Eva i Skåne @ 19-07-2006, 23:34) Jag tycker jag filar och smörjer och sköter mina fötter, men ändå får jag onda sprickor Det gör ju jä.....igt ont  Säkert har ni några goda råd att komma med Citron har jag plågat mig med idag, men det läkte ju såriga bröstvårtor när man ammade  Aloe  Klyv ett Aloeblad, lägg det på sprickan och fäst med Fixomull... låt sitta på i ett par dagar. Om det inte läkt så ta ett nytt blad och gör likadant. Maken hade djup spricka som läkte på ett par - tre dagar med denna metod och sedan dess (är nog ett år) har han inte haft besvär med hälen där det tidigare uppstod smärtande spricka då o då.
CurlySue
20-07-2006, 07:12
Ett säkert tips som jag själv använder mot mina onda hälsprickor:
ta snabblim (sånt som torkar supersnabbt), sätt en droppe på kanten av sprickan och pressa ihop. Då försvinner stor del av smärtan och sprickan kan lättare läka underifrån...då den inte hela tiden spricker mer och mer.
Detta låter knäppt...men det funkar! Jag arbetade ihop med en medicinsk fotvårdsterapeut förut, hon lärde mig detta.
Whiskuchi
20-07-2006, 07:54
CITAT (netaave @ 19-07-2006, 23:52) ska inte vara längre än ca 5 min och du behöver inget annat i vattnet än lite såpa. Se till så det är äkta såpa isf, sån gjord på tallolja. Numera är många såpor kemiskt framställda och det enda de har gemensamt med "äkta" såpa är lukten (kemiskt framställd den också förstås). Och torkar ut gör de också, med ett pH-värde på 11 (=grovrent).
CITAT (Eva i Skåne @ 19-07-2006, 23:34) Jag tycker jag filar och smörjer och sköter mina fötter, men ändå får jag onda sprickor Det gör ju jä.....igt ont  Säkert har ni några goda råd att komma med Citron har jag plågat mig med idag, men det läkte ju såriga bröstvårtor när man ammade  Tack Eva i Skåne för att du ställde frågan... Var ute med hunden på en promenad och ena hälen 'sprack'... tänkte precis fråga vad man kan göra åt det...fick en massa tips härifrån nu...  ... Så nu ska jag sticka ner till apoteket och köpa mig nån salva mm
kristerh
20-07-2006, 10:01
Jag har aldrig haft sprickor förrns nu i sommar när jag gått omkring med fotoriktiga men svala skor, sådana där utan häl i mocca, framifrån ser de ut som vanliga skor, inte bra... krister
Jag kan verkligen rekommendera CCS Fotvårdssalva som säljs på apoteket. Den funkar faktiskt.
CITAT (netaave @ 19-07-2006, 23:52) Låt huden vila och läka under ett Compeedplåster. Dom är jättedyra, finns på apoteket, men när inget annat hjälper är dom kanon. Finns speciella som formar sig efter hälen, blir som en extra hud och lossnar inte förrän det är läkt.
Ofta gör man det felet att man tvättar och filar för mycket, ett fotbad t.ex. ska inte vara längre än ca 5 min och du behöver inget annat i vattnet än lite såpa. Den torkar inte ut men mjukar upp. Använd absolut inte stålfil utan en sandpappersfil gärna under vatten. Det är skosammast för fötterna. Smörj in även om dom inte varit våta. Byt fotkräm lite då och då. Luftiga skor, bomullsstrumpor. Barfota är skönt men inte så bra för den som har torra fötter, för mkt sol och luft torkar ut.
Har faktiskt jobbat som fotvårdare. Håller helt med där. Dom plåstren är guld värda, för torra fötter.
Elisabeth-Västkustkolonisten
20-07-2006, 11:29
Jag köper Schrundencreme och den är bra. Köper den hos min fotvårdare
Elisabeth
Bettson
20-07-2006, 12:04
Varför aldrig fotbad mera än fem minuter? När man går till fotvården så skicar dom ju ner tassarna i så varmt vatten som möjligt trettio minuter. OCh inte filar dom , de skrapar med en typ trubbiig kniv. SÅ det tyckte jag att jag kunde göra hemma lika gärna. Tar mig ett par timmars vårda fötterna varje vecka. Och då blir det inte så mycket att skapa. En halvtimme bada tassarna och så skrapa occh smörja. Sedan smörjer jag med olivolja. Billigt och finns alltid hemma. Innan så har även jag filat och filat vilket bare resulterat i att valkarna på fötterna blivit tjockare och tjockare. Nu håller man det hela i schack och fötterna ser ut så man kan ha dom i sandaler utan att skämmas för sig.
Om man filar för hårt så reagerar kroppen genom att bilda mer hård hud och då får man motsatt effekt. Därför ska man vara försiktig så att man inte tar i för mycket.
När jag är på fotvårdsbehandling sitter jag inte ens fem minuter i blöt. Och vattnet är nästan bara ljummet, absolute inte varmt.
Min fotvårdare har sagt till mig att man egentligen inte ska smörja in fötterna direkt efter fotbadet utan först när de är rejält torra. (Fast själv smörjer hon glatt in dem efter behandlingarna ....)
Jag använder bivax-salva. Mycket bra.
netaave
20-07-2006, 13:11
CITAT (Bettson @ 20-07-2006, 13:04) Varför aldrig fotbad mera än fem minuter? För att det torkar ut fötterna
netaave
20-07-2006, 13:11
CITAT (Whiskuchi @ 20-07-2006, 08:54) CITAT (netaave @ 19-07-2006, 23:52) ska inte vara längre än ca 5 min och du behöver inget annat i vattnet än lite såpa. Se till så det är äkta såpa isf, sån gjord på tallolja. Numera är många såpor kemiskt framställda och det enda de har gemensamt med "äkta" såpa är lukten (kemiskt framställd den också förstås). Och torkar ut gör de också, med ett pH-värde på 11 (=grovrent). Absolut, bara äkta vara!
Eva i Skåne
20-07-2006, 21:30
Tack för alla goda råd  Nu är det bara att prova sig fram. Jag vill ju fortsätta gå barfota i sandaler till långt ut åt hösten, och det utan ömma sprickor.
Det finns en salva som heter Ker-Ice...den säljs i affärer här på västkusten iaf...vet inte om den finns överallt för den är lokalt producerad...men den är jättebra iallafall, jag brukar fylla självsprickan med sånt och ta på ett plåster över natten sen har kanterna mjuknat och sen läker det fort..
Man kan göra inpackningar på fötterna och det funkar faktiskt jättebra. Kladda in rikligt med fotkräm på kvällen. Dra plastpåsar över fötterna och på med ett par strumpor. Sov med det över natten. Lite obekvämt till en början, men man vänjer sig. Funkar som sagt. Fötterna blir som små barnrumpor efter ett tag
ninnisky
21-07-2006, 13:07
CITAT (sarah68 @ 20-07-2006, 08:12) Ett säkert tips som jag själv använder mot mina onda hälsprickor:
ta snabblim (sånt som torkar supersnabbt), sätt en droppe på kanten av sprickan och pressa ihop. Då försvinner stor del av smärtan och sprickan kan lättare läka underifrån...då den inte hela tiden spricker mer och mer.
Detta låter knäppt...men det funkar! Jag arbetade ihop med en medicinsk fotvårdsterapeut förut, hon lärde mig detta. Funkar säkert jättebra........ - men glöm inte att snabblim innehåller isocyanater/ en giftig hårdplastkomponent som DEFINITIVT inte bör komma i kontakt med hud. LÄS BRUKSANVISNINGEN PÅ LIMFÖRPACKNINGEN! och använd något annat nästa gång  här finns ju massvis av bra tips!
När jag var och handlade igår så såg jag att Scholl säljer något preparat som var framtaget just för hälsprickor. Kan ju vara värt att prova om man har problem med den biten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|