|
Full version: Uppstammad ros
netaave
19-07-2006, 23:14
Bläddrade bland rosor på hortogreens hemsida och såg så fina uppstammade rosor, som små miniträd. Måste dom stå skyddat? Skulle vilja göra en "blickfångarrabatt" på framsidan mitt på gräsmattan runt en sådan ros. Någon som vet hur den vill ha det? Är det mycket snö på vintern skottas det in på nämda gräsmatta, tål den det? http://www.mamut.com/homepages/Sweden/1/8/...togreen/169.jpg
Åsa, mälardalen zon 2
20-07-2006, 09:33
Med tanke på att de flesta rosor på stam är ympade, så förädlingsstället är uppe i luften(och inte ca 15cm under markytan som det brukar vara med vanliga rosor) så ofta brukar man ofta ta in den typen av rosor under vintern och förvara dem på något ganska kallt men frostfritt ställe så inte förädlingsstället fryser. +Man kan ju gräva ner hela rosen liggandes under vintern + det är en del som testar packa in förädlingsstället varje vinter, men blir det en kall vinter lär ju kylan kunna tränga igenom inpackningen iallafall så jag vet inte hur effektivt det egentligen är.
Tycker rosen på bilden ser ut som pink the fairy den såg jag att någon planterade på kyrkogården för några år sedan (på stam) jag tror den överlevde utan skydd första vintern sedan dog ädelveden den andra vintern här i zon 2 så jag tror nog att den behöver en del skydd från kylan.
kristerh
20-07-2006, 10:07
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,20-07-2006, 10:33) Med tanke på att de flesta rosor på stam är ympade, så förädlingsstället är uppe i luften(och inte ca 15cm under markytan som det brukar vara med vanliga rosor) så ofta brukar man ofta ta in den typen av rosor under vintern och förvara dem på något ganska kallt men frostfritt ställe så inte förädlingsstället fryser. +Man kan ju gräva ner hela rosen liggandes under vintern + det är en del som testar packa in förädlingsstället varje vinter, men blir det en kall vinter lär ju kylan kunna tränga igenom inpackningen iallafall så jag vet inte hur effektivt det egentligen är.
Tycker rosen på bilden ser ut som pink the fairy den såg jag att någon planterade på kyrkogården för några år sedan (på stam) jag tror den överlevde utan skydd första vintern sedan dog ädelveden den andra vintern här i zon 2 så jag tror nog att den behöver en del skydd från kylan. Där måste jag få kommentera om min stammade the fairy, jag köpte en sådan som jag hade i kruka i 3 år utan att den frös  det enda jag gjorde med den var att jag lyfte den åt sidan så inte vårsolen kom åt den. Den hade förmodligen levat än i dag om inte stödpinnen gått av i en snöstorm för nåt år sedan med följden att den bröts av i mitten, iår har jag köpt en stammad Ingrid Bergman, får se hur den klarar sig krister zon 2-3
lilla mamma
20-07-2006, 11:27
bild krister,bild
kristerh
20-07-2006, 11:48
CITAT (lilla mamma @ 20-07-2006, 12:27) bild krister,bild Jag är så förb lat så jag har inte haft tid att lägga in bilder... alltid nåt nytt att göra så fotona ligger jag efter med, men nästa vecka har jag semester, då ska jag slänga in lite bilder, du får hålla dig tills dess krister
Tror inte på att ha stamrosor ute här i mellan Sverige vintertid som Åsa skrev, det går med ett nödrop i Skåne har jag läst på Rosforum. Det är bäst och gräva upp och kruka, har mina i garaget över vintern, det går utmärkt, man vattnar någon ggn, dom ska stå mörkt. Kanske har du haft en väldig tur Krister, sista vintern var snäll.  Här min Mozart från Hortgreen köpt i vår, står inte ut med tanken att mina stamrosor skulle frysa bort ute, så dom åker in i okt/nov. Dessutom är dom ganska dyra.
kerstin z5-6
20-07-2006, 19:06
men krukodla går ju alltid  annars får man välja en tålig helstammad kanadick
netaave
20-07-2006, 23:58
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-07-2006, 20:06) men krukodla går ju alltid  annars får man välja en tålig helstammad kanadick  Louise Bugnet?
kristerh
21-07-2006, 08:48
CITAT (Kajsa @ 20-07-2006, 19:46) Kanske har du haft en väldig tur Krister, sista vintern var snäll. Dessutom är dom ganska dyra. tur i många år isåfall  kanske, man måste testa... jag köpte min nuvarande Ingrid Bergman för 269:- (eller om det var 239:)det tycker inte jag var så farligt.
CurlySue
21-07-2006, 09:07
kan man inte göra en påse av väv runt ädlingsstället och fylla med löv? och sen ev. fästa några lager bubbelplast ovanpå? alt sätta bubbelplast och sedan väv, och sedan lägga in löv innanför bubbelplasten....
Köpte stamrosen Louise Bugnet förra våren av Hortogreen, dom är ympade, men jag ringde firman och frågade om jag kunde ha den ute i Västerås på vintern, men dom avrådde. Men det finns härdiga stamrosor i ett stycke samma ros, men svåra att få tag på och dyra förstås. Visst kan man göra som sarah skriver, snurra in med löv, bubbelplast osv. men ändå finns risken att det inte håller vid sträng kyla. Om man har ett riktigt skyddat läge kanske ?? Det får var och en välja om man vill chansa.
kristerh
21-07-2006, 10:05
Men OM den skulle frysa, kan man inte ympa dit friska nya skott för grundstammen fryser väl inte, det är väl bara ympen... någon som testat?
kerstin z5-6
21-07-2006, 11:40
haha jovisst -kan man -gör ett försök du -men bara ... det är det inte .. dessutom är det ju ympen som är värdefull, själva stammen är ju bara hundros eller liknande ..då gäller det att ha en buske med samma ros som den döda ympen nånstans -och kunskap i ympningsteknik ... JO det är L Bugnet
kristerh
21-07-2006, 12:09
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-07-2006, 12:40) haha jovisst -kan man -gör ett försök du -men bara ... det är det inte .. dessutom är det ju ympen som är värdefull, själva stammen är ju bara hundros eller liknande ..då gäller det att ha en buske med samma ros som den döda ympen nånstans -och kunskap i ympningsteknik ... mao inget att hålla på med, bara att köpa en ny
Ewa smålänska höglandet
21-07-2006, 15:40
CITAT (lilla mamma @ 20-07-2006, 12:27) bild krister,bild inte Krister, men jag köpte också en i år 
kristerh
21-07-2006, 15:41
De är ju så snygga  och doftar wunderbar krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|