Full version: Hoyasticklingar
Merlin
Går det att man gör sticklingar av hoyablad som man gör med begoniablad? Jag har några blad över efter att ha förökat de å "vanligt" sätt alltså med en bit stjälk smile.gif
Linda_A
Vad jag har förstått kan det gå men det är inte att rekommendera om du inte har väldigt med tid över.

Jag brukar bara kasta bladen. Om de nu inte har en stambit på vill det säga.
jennyp
man kan rota ett blad men oftast blir det aldrig mer än ett blad... dvs den växer inte vidare som en st paulia eller så gör.
Merlin
Tack för svaren!
Zitrus
Med andra ord är det lika bra att skrota hoya kerrii då?
Den köptes efter allahjärtans dag och var ett hjärtformat blad i en liten kruka och så ser den fortfarande ut. sad.gif
Zazu
CITAT (Zitrus @ 05-08-2006, 15:24)
Den köptes efter allahjärtans dag och var ett hjärtformat blad i en liten kruka och så ser den fortfarande ut. sad.gif

den KAN börja växa, men även om den skulle göra det så tar det ett bra tag innan den gör det, har för mig att jag lät någonstans att det tog tre år för ett blad att börja växa, så vill du gärna ha en som växer så föreslår jag att du skaffar en stickling av den istället wub.gif men sålänge den inte skrumpnar ihop så kan du ju ha kvar den tongue.gif

mvh zazu
jennyp
CITAT (Zitrus @ 05-08-2006, 15:24)

är det bara ett blad eller är det en liten stamnbit med också?

har du plats för den så behåll den du och ge den vatten lite då och då smile.gif man vet ju aldrig, det kan börja växa smile.gif kerrii är oerhört seg även som stickling/planta tycker jag så...
Zitrus
Zazu och jennyp
Det är nog bara ett blad iaf det som syns ovan jord men jag har å andra sidan inte försökt pilla bort jorden och kolla efter även om tanken slagit mig wink.gif Men det satt fast för hårt! sleep.gif laugh.gif

Det lilla bladet får stå kvar en stund till iaf, det ser ju ganska gulligt ut trots allt wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon