evarina
Jag tänkte beskära min vinbärsbuske som jag har i kruka (inte idag, men så fort den tappat bladen). Jag har läst och läst om hur man ska göra och överallt står det att man ska skära av grenarna ända nere vid marken. Men min buske har bara 3 "stammar" vid "marken" (som bär hela busken). Det kan väl inte vara meningen att man ska ta av en av dessa?

Mitt mål med beskärningen är att förnya busken lite och göra den lite mindre (eller mycket mindre, den börjar bli väldigt storvuxen för att vara i kruka). Ska man ta bort grenarna från dessa "stammar" då? Och hur långt ner mot stammen ska man skära då? Gäller typ 4 knoppar där också?

Eller ska jag hugga av en av huvudstammarna? Då lär den ju definitivt bli mindre...
KURT
Normalt beskär man vinbärsbuskar genom att helt ta bort enskillda äldre grenar. Man kan mycket väl formbeskära den genom att korta in enskilda grenar också.

När man har den i kruka så kan man ju t ex göra en uppstammad vinbärsbuske. Då låter man bara en gren vara kvar och skär bort alla skott som kommer ut på vägen upp och sedan formar man toppskotten till en "trädkrona".
evarina
Ok, så jag tar av en av "stammarna" alltså?

(Och en uppstammad buske har jag redan, men det var en bra idé wub.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon