ewa zon 3
Var i Stockholmsområdet med omnejd finns det lite större rosenträdgårdar med många sorter att titta på? Rosendals trädgård har en fin samling med gammaldags buskrosor men det finns väl fler ställen?

Var på Wij trädgårdar förra helgen och spanade och doftade i den fantastiska rosenträdgården där. Kan lugnt säga att jag blivit lite kär wub.gif i några Kordenrosor med härlig doft. 'Sebastian Kneipp' och 'Lions Rose'

/Ewa
Fru fet
Det är rosdagar på skansen i helgen! smile.gif
malin72
CITAT (Fru fet @ 20-07-2006, 15:45)
Det är rosdagar på skansen i helgen! smile.gif

aha vad roligt då får man kanske ta sig en tur in dit då smile.gif
ewa zon 3
Tack för tipset smile.gif

/Ewa
Sommartorparn
Det finns ett rosarium på Rosendals trädgård (bakom Skansen) som brukar vara fint, men i år vet jag inte vad som har hänt för det mesta var överblommat och dystert redan i mitten av juli. Skansens rosor är inte heller mycket att hurra för. De mesta rosenkvadraterna har numera ersatts med The Fairy och perenner. För de övriga rosorna är det si och så med namningen. Många saknar namn, andra namnskyltar verkar inte sitta helt rätt. Hoppas dom fixar detta innan rosdagen, annars lite pinsamt inför alla rosvänner som kommer långväga ifrån.
ewa zon 3
Bästa stället i Stockholm att se på rosor verkar vara på ett av de större trädgårdscentren. Zeta el Ulriksdahls. Lite tråkigt att inte Stockholm har en egen botanisk trädgård som tex Göteborg.

Hur är det med Uppsala?

/Ewa
Åsa, mälardalen zon 2
Stockholm har en botanisk trädgård inte så långt från naturhistoriska riksmuseet (som också är värt ett besök och det är gratis att gå in och titta på utställningarna, avdelningen om människokroppen brukar vara populär bland barn det finns massor att undersöka, knappa på, lyssna på mm.) = Bergianska botaniska trädgården. Man tar ju bara tunnelbanan till universietet och sedan är det en liten promenad.

Så enormt mycket rosor har de inte även om de har några stycken men de har tropiskt växthus, buskar, träd, perenner, annueller, lök och knölväxter och såklart en fin köksträdgård mm. (fast den japanska trädgården var inte så fin när jag var där sist (10dagar sedan) det var så mycket alger i vattnet att det såg ut som rabarberkräm)

Uppsala har en botanisk trädgård (de håller dock på och renoverar växthusen just nu) och när jag var där för runt 3-4år sedan hade de en hel del rosor.

(kom även på att Sigtuna har en liten rosengård centralt, den är visserligen ganska liten men är man och strosar och tar en fika eller liknande som många turister gör i Sigtuna kan man ju ta en sväng i rosengården också)
ewa zon 3
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-07-2006, 13:36)
Stockholm har en botanisk trädgård inte så långt från naturhistoriska riksmuseet (= Bergianska botaniska trädgården.

Jo jag vet wub.gif Jag uttryckte mig slarvigt. Menade en botanisk trädgård som den i tex Göteborg med en riktig rosavdelning. Är med i "Bergianska trädgårdens vänner " och är ofta där.

Tack för tipset om Sigtuna

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon