melissa
20-07-2006, 11:38
Är det någon som vet vad som händer eller vad han försöker "säga"? Han verkar inte så glad.. Det börjar i topparna o går nedåt..
Någon som vet?
Sofia Hell
20-07-2006, 11:51
Det vanligaste felet man gör med garderobsblommor är att man vattnar för mycket och för ofta. Jag har aldrig hört talas om någon som haft ihjäl den på något annat sätt även om temperaturförändringar säkert inte är så populärt.
Min vattnar jag bara ca en gång i månaden, och då rejält.
Den verkar trivas.
melissa
20-07-2006, 12:23
Vi vattnar inte vår så ofta heller, tycker jag. Men man kanske borde lägga ner vattningen då.. Ett tag i alla fall
Den skall vattnas mycket sällan... men har du flyttat på den? Då jag tog mig en garderobsblomma gulnade och dog en stor del av bladen, sedan fick den nya och större, den liksom anpassade sig till de nya ljusförhållandena.
-jb-
melissa
21-07-2006, 14:40
Jo, han blev flyttad på.. För ett halvår sedan. Han gulnade innan dess också, sen frodades han och sen blev han gul igen. Jaja, dör några delar så är det kanske för att lämna plats åt nya. Håll tummarna
Känns tryggt att jag inte är den enda som får garderobsblommor att gulna.

Alla säger att de är så lättskötta men jag tycker det är den svåraste krukväxten att få att må bra.
melissa
23-07-2006, 14:44
Ja, det är lite pinsamt att man kan få mycket att växa men att "den mest lättskötta" inte alls ser ut att trivas... Jag förstår bara inte varför den blir gul. Jag låter den vara utan vatten nu i alla fall. Hoppas den blir nöjd då.
Alexander-VG-zon3
23-07-2006, 14:50
prova planteraom den å ge den näring och vattna den men låt den torka upp ordentligt . prova ven att duscha dne med en blommspruta eller nåt liknade så den för fukt om du har dne inne . annars så trivs den ute med jätte bra men ute behöver man intte vattna den alls å sne tar man in den vid runt 0c . å har dne svalt på vintern . men dte är bara om man vill ha dom ute .
vilket fönster är den i dom trivs bra i öst å norr men inte söder har jag märkt ppå mina att dom gulnafr
melissa
23-07-2006, 15:02
Mm... Fick det rådet innan och planterade då om den. Kanske hjälper det.
Men garderobsblommor ska ju trivas i alla fönster (självklart kan man inte kasta runt dem från ett till ett annat hur som helst) men det e vad "alla säger" och vad jag märkt hos andra.
Alexander-VG-zon3
23-07-2006, 15:06
CITAT (melissa @ 23-07-2006, 16:02)
Mm... Fick det rådet innan och planterade då om den. Kanske hjälper det.
Men garderobsblommor ska ju trivas i alla fönster (självklart kan man inte kasta runt dem från ett till ett annat hur som helst) men det e vad "alla säger" och vad jag märkt hos andra.
dom kna trivas i alla fönster men alla plantor gör inte det min trivdes inte alls i väst eller söder å gulnade . norr å öst passar mina bäst .
melissa
23-07-2006, 15:12
Ok
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.