Lilla Tuvan
Jag har ett litet radhus, i ett helt vanligt och öppet radhusområde. Där min lilla tomt tar slut ligger gästparkeringen. Jättetråkigt sad.gif
Helst av allt, för att slippa all insyn, skulle man ju vilja ha ett ordetligt plank, men det får jag nog inte bygglov för. Men så funderade jag lite på en ordentlig spalje, där det kan växa humle el dyl på sommaren, och på så sätt får jag lite insynskydd.

Är det någon som vet vad som gäller ? Har försökt söka runt lite på nätet gällande bygglov, men det anda jag hittar gäller plank eller staket.

Jag har tänkt en ganska vanlig spalje, med kryss och "helt genomskinlig" när det inte växer något på den.

Får man sätta en spalje vid tomtgränsen eller krävs det bygglov även för detta ??

Och om någon har lite andra tips i denna fråga, är det såklart mer än välkommet smile.gif
Gurkan
Det finns tre sätt att göra det hela på.

1. Kolla med buggnadskontoret på din kommun, du kan maila eller ringa och du behöver naturligtvis inte uppge ditt riktiga namn eller adress om du bara vill "kolla" läget.

2. Kolla med grannarna, om ingen har nåt emot det så är det väl bara att bygga. Kommunen har ju knappast några "hemliga agenter" ute som åker runt och kollar staket och spaljeér.

3. Bygg. Det värsta som kan hända är att du får plocka spajlén det eller minska höjden.

Jag hade gått på "linje 2" om det är risk för att det stör nån eller skymmer nåns utsikt. Annars 3.

Jag har byggt 15+40m2 växthus utan bygglov, grannarna tycker det är OK och jag mutar dem med tomater ... laugh.gif .... men jag bor inte i radhus utan i nån slags ingenmansland mellan "tättbebyggt" och "landet".
#Helene#
Vi har precis satt upp en spalje (10 m, 2, 5 hög p g a sutteräng tomt) mellan oss och granne och vi gick den "lagliga vägen". Ringde kommun, fyllde i blankett och skickade med ett godkännande som grannen skrivit under. Nema problemas att få bygglov. 560 pix var kostnaden.

Då kan du inte få några problem även om du får nya grannar.
Lena N
CITAT (Lilla Tuvan @ 20-07-2006, 14:56)
där det kan växa humle el dyl på sommaren, och på så sätt får jag lite insynskydd.

Jag hade inte valt humle, eftersom humlen börjar från marknivå varje vår. Du kommer alltså inte att ha insynsskydd under vårmånaderna med humle.

Jag såg i veckan ett vanligt nätstaket, ca 2m högt, där det växte vildvin. Mycket snyggt och bra insynsskydd. Vildvinet har dessutom fantastiska höstfärger.

Vad det gäller bygglov ska du absolut kolla med byggnadskontoret vad som gäller. Äver om du tänker bryta mot reglerna är det bra att veta vad det är man bryter mot.

Själv byggde jag ett plank för några år sedan, endast synligt för grannen andra sidan planket. Grannen tyckte att jag var korkad som betalde 600 kr för ett bygglov när han sagt att det var helt OK att bygga det. Men jag tänkte att kanske grannen säljer och nästa granne har en helt annan åsikt om mitt plank. Byggnadskontoret hade inga synpunkter sedan grannen skrivit på ett medgivande.
KURT
Är det en splajé med klar genomsikt (utan växter) så skall man inte behöva bygglov, men strider pågår i rätten.
Eva 33c
CITAT
Helst av allt, för att slippa all insyn, skulle man ju vilja ha ett ordetligt plank, men det får jag nog inte bygglov för.

Ge inte upp den idén utan att ha frågat hos komunen. Eftersom du har en parkering som granne där kanske det inte alls är omöjligt att få ett sånt bygglov.
Min erfarenhet av att prata med komunens bygg/markavdelning är bara positiv. De brukar vara serviceinriktade och kan komma med råd och hjälp. Det är väl föresten det som är deras uppgift, att serva komuninnevånarna. smile.gif Själv är jag ingen "telefon-människa" utan jag brukar helt enkelt gå in till dem och prata.
Lilla Tuvan
CITAT (Eva 33c @ 21-07-2006, 09:45)
CITAT
Helst av allt, för att slippa all insyn, skulle man ju vilja ha ett ordetligt plank, men det får jag nog inte bygglov för.

Ge inte upp den idén utan att ha frågat hos komunen. Eftersom du har en parkering som granne där kanske det inte alls är omöjligt att få ett sånt bygglov.
Min erfarenhet av att prata med komunens bygg/markavdelning är bara positiv. De brukar vara serviceinriktade och kan komma med råd och hjälp. Det är väl föresten det som är deras uppgift, att serva komuninnevånarna. smile.gif Själv är jag ingen "telefon-människa" utan jag brukar helt enkelt gå in till dem och prata.

Ja, det är kanske inte så dumt att avfärda ett plank......

Tack för alla bra svar !!
emmsing75
Intressant tråd. JAg hoppas kunna sätta upp en spalje med spaljerade fruktträd på vår sida av tomtgränsen och det måste rimligtvis räknas som en spalje rent juridiskt och inte som ett plank. Räknar dock inte med att grannen ska ha några betänkligheter kring det. Vi har precis tagit ner den förskräckliga häcken där och det borde alla gånger se trevligare ut med spaljerade fruktträd. Kruxet med detta är dock att grannen precis ska till o sälja huset och man vet ju inte hur de nya grannarna kommer att vara och då är det bra att känna till det juridiska men räknar förstås med att grannsämjan ska hålla i sig. rolleyes.gif

Ska bli kul att få nya grannar och hoppas på några lite yngre. Nuvarande är iof inget fel på men en gammal änkeman som är rätt självupptagen och bara går o frustar hela dagarna och klagar på hur dyrt allting är. Han har pratat om att sälja sen vi flyttade in (för 3 år sedan) men alla lägenheter han har varit och kollat på har varit för dyra... (trots att han får ut 2-3 ggr lt så mycket för huset som han inte har nå lån på) men nu har han gått o köpt sig en lägenhet inne i stan. Han var dock inte säker än på om han skulle sälja huset, berodde på vad han får för pris för det...

Hursom, för att komma tillbaka till ämnet så ser jag framemot att få vår spalje på plats i höst!
Gurkan
CITAT (KURT @ 21-07-2006, 08:53)
Är det en splajé med klar genomsikt (utan växter) så skall man inte behöva bygglov, men strider pågår i rätten.

Visst är det härligt att se att våra skattepengar går till nåt vettigt ! blink.gif

Vad kostar det med kommunala tjänstemäns skrivelser, advokater, åklagare och allt annat som ett sånt här mål för med sig. Ett par-tre hundratusen av våra skattekronor ... samtidigt som det "tyvärr inte finns några resurser" att bedriva normal statlig och kommunal verksamhet. Grova brottsmål hinner preskriberas pga. resursbrist samtidigt som rättsväsendet har fullt upp med nån som byggt ett staket i sin egen trädgård.

Dessutom är det ju en väldigt obehaglig situation för den som ställs inför rätta.
Lena N
Den rättsliga striden handlar ju om en spalje/plank som är 2,4 m hög och skymmer havsutsikten för grannen. Att göra så är givetvis att be om strid. Med en lägre spalje och större genomsiktlighet i övre delen kunde kanske den striden förebyggts.

Ett plank mot en parkering, som inte skymmer någon fin utsikt för någon granne, är givetvis en helt annan sak.

Mitt plank mot grannen är 2 m högt och sedan det byggdes har grannen gjort en insynsskyddad uteplats på andra sidan. Men de var inte beredda att bidraga till kostnaderna för planket. Min sida av planket är idag nästan helt täkt av klätterhortensia.
Killensomvillhagrönafingrar
Ett annat sätt att få kontakt med kommunen är att maila dem.

När jag skulle bygga mitt vedförråd skrev jag lite kort om vad jag tänkt mig bygga (2*7 meter vedförråd med tegeltak) och fick svar på några dagar.

Då mitt hus låg utanför planlagt område räknades detta som ekonomibyggnad och jag fick tillåtelse på direkten dock med tillägget att jag behövde tillåtelse från grannen.

Så nu sitter mailet samt påskriven tillåtelse i huspärmen för kostnaden av lite fikabröd som man bara måste ha när man talar med grannar.
Alternativt skall det viss fungera med ett par öl med men den varianten har jag inte testat ännu så om dett kan jag inte uttala mig rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon