Min kamera är en Nikon coolpix 995. Utgådd modell. Den har en närgräns på 2 - 3 cm.
Det var en ganska dyr kamera (ca 10 000:-) och är den bästa jag funnit hittills, utifrån de premisser som jag vill ha. Sedan finns digitala systemkameror med specialobjektiv, men det vill jag inte arbeta/leka med. Än. Tids nog kanske... funderar på temat, så det kommer nog. Men man ska ju ha saker och ting framför sig också

Med min kamera får jag inte alls de närbilder och den skärpa som jag verkligen skulle vilja. Men det är en kul leksak, och jag älskar ju att fotografera.
Lika bra - ja kanske till och med bättre - digitalkameror finns att få tag i idag till ett mycket lägre pris. (fast jag vill ha min som sagt, av olika specifika anledningar)
Sonen köpte en Canon Ixus 50 (tror jag det var) för runt 3-4000:- Den har också en närgräns på några cm och tar mycket bra närbilder.
Det finns flera mycket bra digitalkameror idag, som inte är så dyra, men har bra närgräns.
Fördelen med digitalkamera - tycker jag - är att jag med ett bra minneskort kan fotografera 500 bilder (!!) innan jag behöver överföra dem till dator eller CD-rom. Dessutom går det snabbt att titta på dem, och enkelt att radera de man inte vill ha.
Det är bara knäppa - leka - radera. Obegränsat!!
Sedan har jag ett bra bildbehandlingsprogram! Använder Corel Photo-Paint. Adobe Photoshop är också mycket bra, men jag trivs bäst i Corel.
Båda dessa program är dyra, men det finns säkerligen även bra och billigare alternativ,fast jag inte har kunskap om dem.
Främst klonar jag bort störande detaljer, om såna finns i bilden. Sedan klipper och beskär jag ofta fotona. Det går också ofta bra att justera exempelvis ljusförhållandena.
Som exempel på en beskärning, visar jag denna närbild av en vallmo.

För att kunna visa den på nätet, behöver den ju förminskas! Inte bara i kilobyte (t.ex. 100 kb för att kunna visa på Odla), utan även i storlek. Om jag visade mina foton i orginalstorlek, skulle endast en liten del av fotot få plats innanför datorskärmens ramar.
Då kan jag välja att förminska hela bilden (som jag gjort ovan), eller helt resolut klippa ut en oförminskad detalj ur bilden, som nedan:

Denna är kvar i orginalstorlek, fast minskad i kilobyte förstås, för att "få plats" på det utrymme som Odla håller till förfogande, och för att det inte ska ta för lång tid att öppna fotot för den som tittar på den.
Jag avslutar med ett foto redigerat i Corel Photo-Paint 11. Jag har justerat lite ljus, lite skärpa, och lite färg. Samt klonat bort delar av bilden. (svarvigt gjort, för jag gjorde det nyss bara till det här inlägget).
Orginalet först, den manipulerade bilden sedan: