Fru fet
Idag såg jag att mina Allium Karataviense öppnat sina frökapslar och blottar svarta frön..hur var det nu med allium, självsår de sig på plats eller skall man samla fröna och plantera i kruka? De får gärna bli några fler! rolleyes.gif
kerstin z5-6
bägge metoder går bra
Tesla
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-07-2006, 19:28)
bägge metoder går bra

Om man strör ut fröna på plats, är det då en bra idé att strö ett lager jord ovanpå o vattna? (Tänker på denna sommars torka)
kerstin z5-6
Ja , men betänk då att allium är ett grässtrå i dimensionen hela år ett -så det gäller att inte rensa bort de små ..
frilandsådd -det fixar inte jag smile.gif
FixaIgenväxtTrädgård
Jag har inget svar, men min upptäckt av de små svarta kom idag. Jag tänkte hitta metoder för att få dem till blommor igen.
Efter vad ni sagt så får ni gärna hindra mig nånstans i följande scenario som jag tänkt mig:
Jag sår dem i kruka kanske tre svarta i varje, krukan så stor att löken och lite extra rötter till dem får plats när de har svällt. Sår dem kanske i feb mars, sen får de stå och växa i dessa krukor med vattning och lite krusangödning. det senare inte mkt eller ofta..? på hösten när bladen sinar tar jag upp löken klipper bort gräsdelen men behåller gärna så mycket av rötterna som möjligt. Sen stoppar jag ner lökarna där jag vill ha dem nästa år. Fröna kan de förvaras i frysen så länge (så de inte möglar eller nåt)?
unsure.gif
kerstin z5-6
Inte i frysen men kylskåp eller sval är bra -först ska de vara helt torra -rumstemp o på tidning smile.gif Annars helt ok
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon