Full version: hjälp tror jag
Alexander-VG-zon3
hejsan

om eventuellt denna torka hålller i sig bler det en negativ effekt på mindra härdiga växter i vinter fast det kankse regnar på hösten . men på hösten har kankse dom här rdan mindre härdiga växterna redna börjat att villa å tar inte upp vattnet eller nåt .
hoppas ni förstår hur jag menar är ju lite korkad med trädgård än .
typ som nu har jag nyplanterade roser 'klätterroser* klara dom av en torka nu som kankse inte bryts med regnet som kankse kommer .
ja typsom om det nu har en dålig effekt att klara vintern så får man kankse eventuellt sätta dom i kruka eller på hösten när dom sover har dom redan gått in i sparlåga så dom inte behöver vatten nuframm över eller börjar dom osva tidigt . wacko.gif wacko.gif
väldigt rörigt blev detta hoppas det går å en sak till lika dant med camelians knoppar dör dom i vinter å hibiskus knoppar dör dom med nu om torkan håller i sig .
ja nu är det slut hoppas nån kna hjälpa mig å berätta så jag förstår .
mvh linus
tack ttack
kristerh
men flaxss, du bor väl inte i en öken unsure.gif det finns väl i vatten i kranen
se till att rädda dina torra plantor med det iväntan på fukt från ovan wink.gif
speciellt det som är nyplanterat måste ju ha vatten.
krister
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristerh @ 20-07-2006, 16:18)
men flaxss, du bor väl inte i en öken unsure.gif det finns väl i vatten i kranen
se till att rädda dina torra plantor med det iväntan på fukt från ovan wink.gif
speciellt det som är nyplanterat måste ju ha vatten.
krister

jag vet men känns som det . men man får ju inte ta från kranen ska man typ gå ut kl 5på natten för att vattna . typ jag tar från brunn å dte får man inte .
är lite förvirrad å jag är kankse hispig eller mer hysterisk eller nåt .
men typ dom får ju inget vatten nu föränns eventuellt lite från uppe annars inget . å har 4nyplanterade växter och två i fullknopp å två växter som ska försöka få framm frukt . mitt fikon träd har bara några blad å dne tappade dom fast jga klunde vattna å nu har den nsart bara 3-4blad kvar plus frukter som säkert kommer trilla av eller nåt .
usch känner mig som en hysteriks käring
kristerh
det är klart du får vattna med måtta, även om det är bevattningsförbud så får man vattna med kanna eller slang, men man ska inte vattna gräsmattor o dylikt,
ut och vattna med dig!!!
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristerh @ 20-07-2006, 16:31)
det är klart du får vattna med måtta, även om det är bevattningsförbud så får man vattna med kanna eller slang, men man ska inte vattna gräsmattor o dylikt,
ut och vattna med dig!!!

vi får bara använda vattnet till hushåll å till djur . för att inte skda miljön å fisket .
så jag vet inte är ju första sommarten med trädgård så man är kankse extra rädd när man inte vet hur dte går till . men får se vad som finns kvar
kristerh
CITAT (flaxss @ 20-07-2006, 16:51)
vi får bara använda vattnet till hushåll å till djur . för att inte skda miljön å fisket .
så jag vet inte är ju första sommarten med trädgård så man är kankse extra rädd när man inte vet hur dte går till . men får se vad som finns kvar

jag tycker att även blommor ingår i hushåll, om någon frågar kan du väl säga att du vattnar med "guldvatten" eller vatten från morgonens dusch du sparat. Det kan du väl göra, använda duschvattnet wink.gif kan man spruta blommorna med såpa kan man väl använda det utspädda schampo/tvålrester vatten från morgontvätten... laugh.gif vad är det förresten för skada som kommer ske om du vattnar wink.gif
lilla mamma
eller sköljvattnet från disken, för ni diskar väl för hand..
Gurkan
Om man kollar på hur mycket bönderna vattnar (med sina tillstånd) så borde du kunna ge dina små plantor en kanna vatten då och då utan att få totaldåligt samvete. Tar du allt ditt vatten från egen brunn ska du såklart vara försiktig så du inte står utan snart. Har du kommunalt vatten också kan du väl vattna lite försiktigt och bara där det är mest viktigt, dvs. dina nyetableringar.

kristerh : just nu är det extremt torrt i delar av Skåne och flera mindre vattendrag (i Flaxss trakter) har sinat pga. bevattning med omfattande fiskdöd som följd. Därav ett generellt bevattningsförbud med vatten från brunnar (alltså grundvatten) och vattendrag, kommunalt vatten går bra att använda så länge den specifika kommunen inte har utfärdat några restriktioner.

Jag för egen del låter bli att duscha och vattnar tomaterna istället !!! laugh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gurkan @ 20-07-2006, 19:23)
det är mest viktigt, dvs. dina nyetableringar.

japp får kankse just vattna det som behövs mest så kankse det ska gå . själv nu så är redna min potatis stendöa å även två nyplanterade är den ena halvdö den andra är väl halft dö den med .
men jag vattnade alla i da rikligkt så sen efter i da ska jag bara vattna dom mest behövande kankse inte så grannarna ser så mycket eller nåt .
i med första trädgård är man extra frågevis å så för man vet ju inte hur dte går till .
tack alla det ska någ gå bra nu
kerstin z5-6
Rosor -ska ha minst en HINK var varje dag den första veckan -det ingår i hushållet -utan rosor kan man inte leva ! biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-07-2006, 20:45)
Rosor -ska ha minst en HINK var varje dag den första veckan -det ingår i hushållet -utan rosor kan man inte leva ! biggrin.gif

ohmy.gif ohmy.gif huh.gif
ska den den har fått 1½hink denna vecka tror jag en hink vid plantering å¨sen lite i da
kristerh
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-07-2006, 20:45)

så sant laugh.gif
Gurkan
Nu har det regnat, inte mycket men välkommet ändå. Ca 8mm skulle jag tippa.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gurkan @ 21-07-2006, 12:37)
Nu har det regnat, inte mycket men välkommet ändå. Ca 8mm skulle jag tippa.

har har med regnat eller mest små regnet hela tiden men allt är väldigt välkommet så att mina potatis har överleft ändå wub.gif
Lemonne
CITAT (Gurkan @ 20-07-2006, 19:23)
Om man kollar på hur mycket bönderna vattnar (med sina tillstånd) så borde du kunna ge dina små plantor en kanna vatten då och då utan att få totaldåligt samvete. Tar du allt ditt vatten från egen brunn ska du såklart vara försiktig så du inte står utan snart. Har du kommunalt vatten också kan du väl vattna lite försiktigt och bara där det är mest viktigt, dvs. dina nyetableringar.

kristerh : just nu är det extremt torrt i delar av Skåne och flera mindre vattendrag (i Flaxss trakter) har sinat pga. bevattning med omfattande fiskdöd som följd. Därav ett generellt bevattningsförbud med vatten från brunnar (alltså grundvatten) och vattendrag, kommunalt vatten går bra att använda så länge den specifika kommunen inte har utfärdat några restriktioner.

Jag för egen del låter bli att duscha och vattnar tomaterna istället !!! laugh.gif

Bönderna (jordbrukarna) använder ju naturligtvis inte dricksvatten när de bevattnar!
kristerh
CITAT (Lemonne @ 21-07-2006, 15:27)
Bönderna (jordbrukarna) använder ju naturligtvis inte dricksvatten när de bevattnar!

Och vad använder de för vatten wink.gif guldvatten wink.gif laugh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kristerh @ 21-07-2006, 15:58)
guldvatten wink.gif laugh.gif

biggrin.gif laugh.gif
jädrans vad dom måste ha att göra
kristerh
CITAT (flaxss @ 21-07-2006, 16:57)
guldvatten wink.gif  :lol:

biggrin.gif laugh.gif
jädrans vad dom måste ha att göra

Samlar på sig hela vintern kanske... laugh.gif
Lemonne

Hihi nä de pumpar ju upp vatten ur små sjöar som är så övergödda att ingen vill bada i dem ändå smile.gif En jordbrukare här i trakterna tar sitt vatten från en å...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lemonne @ 21-07-2006, 17:17)

Hihi nä de pumpar ju upp vatten ur små sjöar som är så övergödda att ingen vill bada i dem ändå smile.gif En jordbrukare här i trakterna tar sitt vatten från en å...

här tar med folk sitt vatten från helgeå även jordbruk skulle jag kunna tro
Lemonne
Men det är inte färdigt dricksvatten de vattnar med väl? Trycket på det kommunala vattnet räcker ju inte till för att driva bevattningsanordningar, utan de måste ju ta vattnet direkt från ån via egna pumpar i s f.

Så vitt jag vet krävs det nog himla mycket för att ett jordbruk ska få bevattningsförbud - och tur är väl det... wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lemonne @ 21-07-2006, 17:27)
Men det är inte färdigt dricksvatten de vattnar med väl? Trycket på det kommunala vattnet räcker ju inte till för att driva bevattningsanordningar, utan de måste ju ta vattnet direkt från ån via egna pumpar i s f.

Så vitt jag vet krävs det nog himla mycket för att ett jordbruk ska få bevattningsförbud - och tur är väl det... wub.gif

man måste ha tillåtelse för att dm ska vattna dom bönder som inte har det har samma förbud om jag fattat allt rätt.
man kan söka så man får vattna även om det är förbud .
men det förbud som nu gäller är för vattendrag å brunnar inte komunalt .
men många människor tar både från brunn,ån,sjöar m.m. samma som jordbruk .
där finns ju nu kor som inte får mat för allt är dött
Lemonne
Oj, det låter ju fruktansvärt. Här på Kalmar läns kust har vi också torka - har inte fått en droppe regn på 4 veckor... Metereologerna bara lovar och lovar, men inte kommer det något. Som tur är har jag egen brunn, och vattningsförbudet här gäller bara det kommunala vattnet rolleyes.gif så mina rosor blommar än..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon