Full version: Sankt Paulia
Kortis
Jag har stoppat ner några blad från en av mina Sankt Paulier i jorden och nu har det kommit upp småblad bredvs det stora bladet.Vad gör jag nu?Ska jag plantera om bara dessa småblad i en kruka eller ta bort det stora i den befintliga krukan eller kan jag bara låta det vara ?Just nu står de ute i skuggan av min pion och verkar må alldeles utmärkt.Ska jag göra något speciellt i fråga om gödning etc.?Tacksam för svar.Hadde en gång i tiden massor av Sankt Paulier som blommade nästan hela året runt .Var tvungen att ge bort dessa pga flytt.När jag sedan köpt nya så har de inte alls varit lika villiga att blomma.Vad kan detta bero på.Sköter dem på samma sätt.
kristerh
jag låter mina stå som de är, planterar om när de blivit lite större, det gamla bladet låter jag som sagt vara, det försvinner av sig själv med åldern, om du har dem ute se till så att de inte blir blöta på bladen av regn o dagg, de är känsliga för sådant (har jag hört).
Kortis
Kom på det att jag har ju satt 3 blad i samma kruka så jag blir nog tvungen att plantera om dem snart.Tack för hjälpen!
nissenissen
Vaddå, kan man göra så med alla blommor? Ta ett blad från dem, köra ner det i gjorden, så börjar det gro?

Förlåt om det e en dum fråga, men jag e lite newbie på det här. Hade ju vart muntert om det var så lätt att göra "kopior"...hehe...
Åsa, mälardalen zon 2
Med alla växter funkar det inte med bladsticklingar men med saintpaulia fungerar det.

melissa
Det finns olika sätt att föröka sina växter på. Sticklingar, frön, skott... Allt möjligt. Investera i en bra blom-bok, där står det hur man kan göra och under vilken årstid! Vissa blommor kan man dela på när man planterar om och vissa skär man av ett friskt blad på och stoppar ner snett i jorden, typ Saint Paulia! smile.gif Visst är det underbart med blommor? wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon