hyperion007
20-07-2006, 16:30
Hur övervintrar jag mina chiliplantor samt ett antal blommor för dagen som jag har i krukor inomhus? vad kräver dom för ljus, temp, osv på vintern?
ifall det skiljer sig mycket mellan de olika sorterna av pepparfrukter så är det dessa jag har:
Purira
Orange Habanero
Thai Dragon
Vanlig Paprika
Caribbean Red
Sen har jag ett par stycken olika blomman för dagen i krukor, knowlian black, o någon som hette blue nånting osv.
jag vill verkligen ha kvar dessa plantor, och har ett förråd som jag gjort om till uppdrivningsrum med lysrör osv där jag tänkte jag kunde övervintra dessa plantor.
går det?
/Danne
Ophelia
20-07-2006, 21:33
Ja chili ska ju gå bra att övervintra. De är ju fleråriga buskar (vissa blir som träd nästan) egentligen. Går att övervintra dem inne som en "blomma". Se upp för ohyra (spinn) när de kommer in men det går ju att "bota" med lite envishet. Gällande ljus så trivs de med ljus kring 12-14 timmar/dygn. Trivs bra med vanlig rumsvärme.
Blomma för dagen är ju lätta att ta frö på. Men du kan övervintra dem frostfritt. De är inte alls lika beroende av ljus som chili. Testa med att klipp ner den och vattna den lite lite när du tagit in den. Till våren ställer du fram den i ljust fönster och ökar vattningen.