hyperion007
Jag undrar vilka träd man kan odla, från frö i kruka, för att göra ett försök till bonsai. Jag vill ha ett träd som har tjock o grov stam, typ Ek eller liknande. någon som kan ge tips på vad som funkar, och ifall det är ett exotiskt träd, vilket jag gärna vill ha, vart får jag tag i frö till det?

MVH
/Danne
KURT
I princip kan du odla alla träd i kruka, exotiska eller ej. Är krukan liten som den ofta är när man formar en bonsai så brukar man klippa rötterna. Många fröfirmor t ex Impecta har också trädfröer t ex Svarttall.
Åsa, mälardalen zon 2
Det man dock bör tänka på är att om det är härdiga växter (typ svenska träd eller buskar) man odlar som bonsai så kan man inte ha dem i rumstemperatur på vintern många av dem vill ha en kall vintervila. Vill man ha bonsaien inomhus så måste man välja växtslag som klarar detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon