Gurkan
Det var mycket som varken fick plats eller hanns med i våras och jag har mängder av frön kvar som jag vill så, det kommer inte att finnas plats inne under ljus för allt nästa vår heller (sorry, men grönsakerna har förtur).

Bla. har jag massa olika blandade aklejor (bla. frön min bror tagit i sin trädgård åt mig) och köpeaklejafrön, Bolltistel (Echinops bannaticus), Praktriddarsporre (Delphinium X Belladonna), några olika Rudbeckia, flera olika sorters klint mfl.

Kan jag så nu och övervintra småplantor ? Aklejorna kanske ändå inte gror förrän till våren ?

Hur övervintrar man isåfall bäst småplantorna ? I kallväxthus ? I drivbänk ? På friland ? Frostfritt förråd (men mörkt) ?

Jag bor i de mildaste delarna av Zon1 så vintrarna är inte speciellt tuffa, däremot ofta blöta.
kerstin z5-6
Du kan pröva om du vill , plantorna övervintras i så fall bäst ute i drivbänk -skyddade mot alltför intensiv blöta
Gurkan
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-07-2006, 19:26)
Du kan pröva om du vill , plantorna övervintras i så fall bäst ute i drivbänk -skyddade mot alltför intensiv blöta

Tack Kerstin !

Men "Du kan pröva om du vill...", jag hade hoppats på ett rungande "Kör på!". laugh.gif

Ska prova med en del av fröna, kanske kan jag så lite i vinter också och se vad som funkade bäst.

Vad kul förresten ... nu blir jag tvungen att bygga en drivbänk också rolleyes.gif
Magdis
CITAT (Gurkan @ 20-07-2006, 20:42)
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-07-2006, 19:26)

Tack Kerstin !

Men "Du kan pröva om du vill...", jag hade hoppats på ett rungande "Kör på!". laugh.gif

Ska prova med en del av fröna, kanske kan jag så lite i vinter också och se vad som funkade bäst.

Vad kul förresten ... nu blir jag tvungen att bygga en drivbänk också rolleyes.gif

När det gäller dig kan man nog gott säga: "KÖR PÅ!" laugh.gif Du är så envis så vinden vänder och klockorna stannar! laugh.gif laugh.gif
Anki V
Varför inte inte direktså nu i höst så plantorna får gro till våren? I din zon borde väl det gå bra./Anki
kerstin z5-6
Du kan även direktså -fast i krukor , om du vill- o ställa ut om du vill ha mer koll
Varför jag låter tveksam är för att jag har z7 gener -o for it -du hinner nog få stora plant innan frost smile.gif smile.gif smile.gif
Du får vara noga med vattning om du sår redan nu
Alexander-VG-zon3
aklejor å sånt är väl bara slänga på jjorden så komemr dom på våren .
brukar inte det funka fast det är en blöt å fuktig vinter .
vi har med väldigt blött å fuktigt på vintern å jag tror att mina föräldrar gör så bara slänger ut på marken
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon