Ditt inlägg får nog fler svar i avdelningen "Ogräs & Skadedjur".
Hur som helst ...
Det finns inga spindlar som äter grönsaker så vitt jag vet så det är det inte. Spinn däremot har jag haft mycket problem med när jag odlat på balkonger (= torrt och varmt) men dom äter inte några hål i bladen. Dom kilar mest runt på undersidan av bladen, sitter och suger vid bladnerverna och spinner ett tunnt spindelaktigt nät runt plantan. Har aldrig hört om spinn på sallad dock.
Svarta bladlöss är vanliga i de flesta odlingar men dom äter inte heller några hål i bladen, dom suger bara saft från skott och stjälkar.
Det som ligger uppepå bladen är nog inga ägg, såna brukar sitta skyddade på undersidan av blad. Dom svarta små plupparna är nog "nåt annat" ...
Plocka bort det som är skadat och håll ett öga på din sallad varje dag om det skulle återkomma ... fö. behöver du nog inte göra så mycket.
Edit : Naturligtvis ska du göra en grundlig inspektion av plantor och blad och se om du hittar några små mumsande larver eller nåt annat som kan tänkas ha orsakat det hela.
Har du tvestjärtar förresten ?? har sett en del här kring huset nu senaste veckorna och dom lär kunna mumsa på lite av varje. Dom brukar också lämna små svarta "smulor" efter sig.