anna_rispan
Ja det är mycket olika saker, så jag chansar o slänger in en fråga här?

Jag har planterat sallat på balkongen.

Såg i dag att några är alldeles sönderätna, både hål i bladen o andra helt borta typ.
Samt att det ligger små svarta kulor eller prickar på ett av sallatsbladen. Vad är det??

Jag hatar att klämma kryp så jag ska ta mod till mig och gå ut o ta bort allt ätet o de svarta prickarna.

Men vill ändå gärna veta vad det är för något.

Kan det vara spindel? Jag trodde at de satte sina ägg i klunga i o för sig??!!
Gurkan
Ditt inlägg får nog fler svar i avdelningen "Ogräs & Skadedjur".

Hur som helst ...

Det finns inga spindlar som äter grönsaker så vitt jag vet så det är det inte. Spinn däremot har jag haft mycket problem med när jag odlat på balkonger (= torrt och varmt) men dom äter inte några hål i bladen. Dom kilar mest runt på undersidan av bladen, sitter och suger vid bladnerverna och spinner ett tunnt spindelaktigt nät runt plantan. Har aldrig hört om spinn på sallad dock.

Svarta bladlöss är vanliga i de flesta odlingar men dom äter inte heller några hål i bladen, dom suger bara saft från skott och stjälkar.

Det som ligger uppepå bladen är nog inga ägg, såna brukar sitta skyddade på undersidan av blad. Dom svarta små plupparna är nog "nåt annat" ... smile.gif

Plocka bort det som är skadat och håll ett öga på din sallad varje dag om det skulle återkomma ... fö. behöver du nog inte göra så mycket.

Edit : Naturligtvis ska du göra en grundlig inspektion av plantor och blad och se om du hittar några små mumsande larver eller nåt annat som kan tänkas ha orsakat det hela.

Har du tvestjärtar förresten ?? har sett en del här kring huset nu senaste veckorna och dom lär kunna mumsa på lite av varje. Dom brukar också lämna små svarta "smulor" efter sig.
anna_rispan
oj, ja just det ogräs o skadedjur har vi ju här också...

tack för dina tips.

fy vad ruggigt om det är tvestjärtar!! urk, de ser så smidiga o snabba ut, ruggiga
Gurkan
CITAT (anna_rispan @ 20-07-2006, 19:13)
oj, ja just det ogräs o skadedjur har vi ju här också...

tack för dina tips.

fy vad ruggigt om det är tvestjärtar!! urk, de ser så smidiga o snabba ut, ruggiga

Dom ser inte smidiga och snabba ut ... dom ÄR smidiga och snabba ... helt ofarliga tack o lov ! rolleyes.gif
fandolin
De växter jag har på uteplatsen har också små hål och svarta små prickar. Vid närmare inspektion visade det sig vara bajs från gröna mätarlarver som käkar hål i bladen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon