|
Vi har ett vildäppelträd på tomten. Det är inte så gammalt, förra året fick vi för första gången äpplen på det, närmare bestämt 4 stycken. I år blir det massor av äpplen. Tyvärr är äpplena sura och alltså inte goda att äta. Varför är det så? Någon som kan förklara för mig varför ätäpplen är goda och vildäpplen sura? Kan man göra något med trädet för att det ska bli ätbara äpplen eller måste man ympa in andra grenar?
Tacksam för svar från någon "äppelkunnig"
/Stina
Sven Karlsson
20-07-2006, 21:15
Äpplen på ditt träd är produkten av den sort som växte på orginalträdet men befruktades med en anna sort, så kallad könslig förökning och den kan bli bra men för det mesta sura äpplen.( De ympade är ofta korsade på visst sätt och ett stort urval av detta har man valt det godaste samt andra egenskaper) Men ibland kan en könslig förökning ge "lyckoträff". Vanliga sortar är alla lika så röd säftaholm är från samma träd och lika. Medans könligförökning är alla en ny sort som kan bli vad som hellst men äpple om det är äpple. Det finns massor sorter och flera kommer till varje år men nu sker forskningen på universitet eftersom det behövs kunskap + pengar för att ta fram nya sorter. Fredrik är en svensk sort som kommer nästa år och skall vara god och bra. Sedan delar vi in trädena i grundstam och ädelved. Grundstam: Roten på trädet kan vara frö-stam, A2-stam, MM9-stam, B-stammar det finns B9, B396, B491. I andra länder finns det ännu flera stammar. (MM9,B9,B396,B491 är småväxta träd 2-2,5m höga. Ädelveden : är sorten Aroma eller en röd sort Amorosa m fl. Ihopsättningen sker som ymp, på vinter-våren och okulering i juli-aug. Och efter en tre år ett träd i bästa fall. Så indelas träderna efter storlek, små träd, stora träd 8-10m höga, spalje träd om trädet sätts efter en vägg. Ja, man kan göra häck på olika sätt ochså.
Piccante
20-07-2006, 22:11
Du kan inte göra något för att "ändra" dina äpplen för att bli mindre sura. För fruktämnet (den delen som ska utvecklas till en frukt efter befruktningen) är en del av blomman. Fruktämnet är det som sitter under eller i höjd med kronbladen och har en eller flera pistiller (beroende på art) ovanför, vilka tar emot pollen. Vad jag har förstått så är det fruktämnet som avgör hur frukten blir. Nu har växter har ganska annorlunda förökning jmf med djur (och människor) så de pollen som befruktar blommorna på ditt träd kommer egentligen inte påverka fruktens utveckling utan kommer bara ge upphov till nya genetiska kombinationer som kommer föras vidare av fröna. om du sår fröna (kärnorna) däremot så kommer du säkert få alla möjliga varianter av äpplen, men ditt träd kommer ge samma sort frukt hela tiden eftersom frukten "brås på mödernet" de förändras inte.
Du kan däremot ympa in andra äppelsorter på ditt frösådda äppelträd.
Tack snälla ni för svaren, nu förstår jag (tror jag)! Är det svårt att lyckas med att ympa in grenar?
Sven Karlsson
22-07-2006, 15:38
sök på internet om ympa så får du många bilder hur man gör. Tycker du ändå det är svårt köp ett handympverktyg på Jula 200:- så är det hur lätt som hälst. Grundstammar köper man på plantskola (Rögle Plantskola biligast men måste köpa25 st men styckvis på Gränna plantskola men dyrare) Ympar man inom hus behövs lösrörs belysning. Kan köpas färdigympade om man köper 25 st på en gång men olika sorter. Ett spännande område och lätt att fastna i, då man får se naturens under på nära håll. (Här om natten växte tå ympar av plommon 2 dm på en natt efter att stått still en längre tid. Äppleympar kan växa 4-8 cm på veckan.)Man kan välja många "småträd" med olika sorter eller ett fåtal träd med många sorter på.
Låter spännande - här ska googlas! Tack!
Ophelia
23-07-2006, 07:37
Glöm inte att vildäpplen är mycket bra för syran om man ska göra egen äppelmust. Skapar lite stuns i musten om man blandar vildäpplen med de "vanliga" odlade äpplena med mild smak
Hannele
23-07-2006, 08:58
CITAT (Sven Karlsson @ 22-07-2006, 16:38) Tycker du ändå det är svårt köp ett handympverktyg på Jula 200:- så är det hur lätt som hälst. Vanlig vass pappers/mattkniv duger, lite bastsnöre och målartejp. Man kan ympa på de träd som finns i trädgården, tigga ympkvistar hos grannen och vännerna, när de beskär.
Sven Karlsson
23-07-2006, 10:00
Om man skall ympa, varför inte tänka till lite grann. Det finns ju fantastiska äppelsorter varför inte ta dem??? Varför inte en del nya sorter eller gamla fria från sjukdomar???? Är det så jobit att beställa en trädkatalog fron en plantskola och sedan köpa bra sorter, och friska?? Grannens kanske kan ha virus. Det verkar som att i gamla sorter som växer i trädgårdar är sämre än unga från plantskola?Bra plantskola är Gränna plantskola. Ebbes, m.fl. Kostar visseligen 50-100:- för några grundstammar och bra ympkvistar för träd som skall stå i åratal. Massa av de finska och ryska sorterna finns i Gränna. Jag skall utöver persikor ympa några finska Kostra, Pekka, Petteri Eftersom de är söta och ger rosa saft fina blommor och fina frukter mörkt röda. Anna ger skörd i år visseligen gröna men inget skorv och rönnbärsmal, Från Gränna. Vilken växlighet det är bland äppeträna just nu. Har ni semester upp åt Umeå så kom gärna förbi så får ni se ett par 100 sorter på 200-300m2
Hannele
23-07-2006, 10:55
CITAT (Sven Karlsson @ 23-07-2006, 11:00) Massa av de finska och ryska sorterna finns i Gränna. De är väl bara (sura) matäpplen...? De som bor i sydligare bredgrader, behöver inte så härdiga sorter... Storvuxna dessutom, för små trädgårdar.
Sven Karlsson
23-07-2006, 11:23
Det var nog att ta i att härdiga sorter är bara sura. Det finns så söta att de avänds som godis. Nog vet jag att ni i söder har det bra men lite glömmer ni att sverige bara är söder om vänern. Mitten av vårt land går i Härnösand så tänk i bland på oss och glöm inte att vara ärliga. Fråga Blomqvist i finland om han bara säljer sura äpplen? Jag har inte räknat hur många söta det finns men det räcker nog ända till er i södern. Det är väl bara att du inte känner till det hela. Ni som har söta äpplen hör av er här? Troligen är det få som läser detta eftersom avstånden är mycket stora här. Trots att jag bor i stor glesbygd så har vi bredband på 100 Mb och 100 -tal sorter från Granländer som Norge , Finland, Ryssland och Baltikum för utom 10-tal resistenta sorter från Tjekien och andra söder länder som har goda, friska, samt rätt söta äpplen. (Sveriges största Eko-äpplen ligger i Hallstahammar och Västerås.?)
Vill bara flika in att det finns ett vilt äpple i Sverige och det är Malus Sylvestris. Sedan finns en ofantlig mängd frösådda äppelsorter. Malus Sylvestris tycker jag är gott, men så gillar jag sura karameller också.
Många frösådda äppelträd som kommer från kärnor av våra ätäpplen (alltså är korsningar mellan olika sorter) blir lite torra. Men inte alla! 1 på 6 000 kärnsådder blir så bra att de kan bilda en ny sort, säger fruktodlarna... Själv tycker jag att fler korsningar blir bra, men kanske inte så att de räcker för att odla i massproduktion för försäljning.
Förutom Malus Sylvestris eller frösådd kan ett äppelbuskage vara från grundstammen A2. (Är det ett buskage från ett äldre äppelträd är grundstammen en frösådd.) A2s äpplen är inte goda alls.
Någon som smakat frukterna från de svagväxande grundstammarna?
Äppelpaj!
Hm, ja, jag handskas själv lite vårdslöst med termerna, säger "vildäpplen" om det mesta som växer ute i naturen trots att det nog troligen är frösådder från matäpplen kantänka. Hur som haver, vi har en frösådd hemmavid, hur gammal den är vet jag ej då den 'upptäcktes' för nåt år sen när den blommade. Förra året gav den 1-2 äpplen, som påminde om Melba i smak, fast var lite mindre. Eftersom vi har Melba i trädgården kan man kanske anta att den är avkomma från det trädet. Och, även om smaken inte var så saftig kanske så var det helt klart ätbart. Jag kan äta de flesta äpplen, det får vara bra vresiga 'vildäpplen' om inte jag ska tycka om det. Vi har även en frösådd från, tja, 1920-talet kanske, vet ej, men den är enligt uppgift väldigt bra att göra mos på, väl så bra som många "riktiga" sorter. Den har fört en tynande tillvaro i skuggan under några år, så jag vet ej hur den smakar. Nu har vi huggt ut så den fått ljus, troligen blir det några äpplen i år. Funderar på att okynnesplantera lite äppelträd här och var, vet någon vad straffet är?
 Busplanteringar borde inte bestraffas tycker jag! Såvida man inte planterar där det kommer att störa förstås. Jag busplanterar lite då och då på ställen som jag tycker är för embarmligt tråkiga, men bara på platser jag känner till. Efter en tid har jag vid flera busplanteringar i stadskärnor ringt parkchefen och berättat vad jag gjort, Det har lett till många skratt faktiskt. Alla kan väl skapa sin egna etik kring vad som bör gälla. Själv tycker jag man ska undvika att plantera snabbväxande träd där det skulle kunna finnas avloppsledningar; t ex pil, poppel m fl. Och vara försiktig med planteringar av trädslag som förökar sig med rotskott, som t ex pil, poppel, asp m fl. Och inte sätta fruktträd där frukterna kommer att mojsa ned cykelbanor, vägar mm. Och inte träd med giftiga bär eller fröer vid lekplatser, elelr taggiga saker vid cykelbanor eller där folk behöver gå snabbt fram. Annars tycker jag att våra offentliga miljöer skulle berikas av lite fler folkliga, privata initiativ. Alltför många små och stora grönytor i våra urbana miljöer är oplanterade...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|