Lilla Tuvan
Jag har förälskat mig i den Japanska Spirean, Spiraea japonica 'Shirobana', med sina härliga blommor.

Har en liten ( 2x0,5m) rabatt utanför mitt köksfönster där jag funderar på att sätta ett par av dessa.

Men vad kan passa ihop med den ? Den blir 1m om jag förstått rätt och det vore ju trevlig med något mindre framför, och kanske något på sidorna.... Har dock idétorka just nu, och hoppas att någon har lust att hjälpa till med lite tips !

PS bor i Stockholm och rabatten ligger i västerläge, skugga på fm och sol på em rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Någon Heuchera med mörkt vinrött bladverk eller någon lite lägre näva med mörkare färg typ mörkblå el cerise borde fungera. +Stäppsalvior borde funka ihop med shirobanan färg och formmässigt fast de kanske blir något för höga??

+Kanske någon låg marktäckare som timjan eller hasselört kan användas för att fylla i så det inte blir någon bar jord (= då blir det inte så mycket ogräs att rensa)

Med tanke på att shirobanan blommar lite senare precis som alla de växter jag radat upp så kanske man ska sätta ner en en del lökväxter som blommar vår och försommar så man får lite färg under lång tid.
Lilla Tuvan
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,21-07-2006, 10:06)
Med tanke på att shirobanan blommar lite senare precis som alla de växter jag radat upp så kanske man ska sätta ner en en del lökväxter som blommar vår och försommar så man får lite färg under lång tid.

Åh, det är ju helt perfekt ju smile.gif Jag som är så glad i tulpaner smile.gif Då kan jag ju peta ner massor av lökar utanför köksfönstrer !

Tack för tipsen !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon