Hjälp! Höll på o vattna när jag såg ett hål som jag trodde var efter sorken som härjade här i höstas. Sprutade i lite vatten o ut kommer en massa getingar. De gick inte till anfall o jag gick lugnt därifrån, men frågan är om de är farliga för oss, vår hund o katt. Har ju hört att "jordgetingar" ska vara farligare än vanliga, men sen var jag inne på anticimex sida o där säger de att det är vanliga getingar som byggt sitt bo i marken. Har haft bon på huset varje år och det har gått bra, men nu ligger boet dumt till. Ska jag låta det vara eller vad ska jag göra? De gör ju faktiskt nytta o hjälper till att hålla andra insekter i schack.
Låt dem vara, getingar är inte aggressiva och hundar och katter har både bättre skydd och bättre förstånd än de flesta människor!
kristerh
21-07-2006, 08:57
Jag skulle nog ta bort

katterna är ju nyfikna av sig

vore väl inte så kul om kissen av nyfikenhet blev stucken av en massa ilskna getingar
dessutom slipper du terroriseras av massa vimsiga getingar senare i sommar, de finns ju överallt när boet får växa till lite.
Skulle också tagit bort dom, aldrig roligt att bli stucken av en sån vare sig man är allergisk eller inte.
gör det på kvällen/morgon när de ännu inte hunnit bli aktiva så de flesta av dem är inne i hålet, häll hålet fullt med sand eller liknande så det blir tätt. Vi hade samma problem ifjol och gjorde så fast vi gjorde "felet" att göra det mitt på dan, de getingar som blev kvar på utsidan blev inte sådär jätteglada, vi fick hålla oss ifrån den delen av gården resten av dagen...
CITAT (KURT @ 21-07-2006, 08:55)
Låt dem vara, getingar är inte aggressiva och hundar och katter har både bättre skydd och bättre förstånd än de flesta människor!
vad jag hört om hundar/katter blir stuckna på nosen som oftast är det ställe de blir stuckna på då de är rätt nyfikna av sig så kan de bli väldigt dåliga och kan behöva komma till veterinär för "motgift" lika som allergiska människor fast vi åker nog troligen till akuten.
Läste detta på Aftonbladet precis.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,862132,00.htmldär står att den vanligaste getingsorten i sverige också är den aggresivaste, bara man kommer för nära boet eller råkar stöta till det så ligger man risigt till.
Gossen Ruda
25-07-2006, 16:30
Jag har ett getingbo i en slipers som ligger vid min uteplats. No problems. Dom sköter sitt och jag mitt, även om jag sitter en halvmeter från boingången. Det är bara kul att se hur getingarna flyger i skytteltrafik med en liten börda var för att utvidga boplatsen. Slipern är nog ganska rutten så det är lättgrävt. Getingar är inte aggresiva i sig men dom försvarar sig mot alla angripare vilket då ibland drabbar människor.
Är det jordgetingar så kan de stickas utan anledning så jag skulle nog försöka få bort dem. Vanliga getingar brukar inte göra så mycket.
Gossen Ruda
27-07-2006, 21:38
Getingar sticks inte utan anledning men ibland räcker det med att vara för nära boöppningen för att dom skall bli snarstuckna. Men då pratar jag om under halvmetern.
CITAT (ÅsaF @ 27-07-2006, 19:30)
Är det jordgetingar så kan de stickas utan anledning så jag skulle nog försöka få bort dem. Vanliga getingar brukar inte göra så mycket.
Varför skulle getingar som väljer att bygga bo i jorden vara mera aggressiva? Det är säkert så att getingbon i marken oftare kommer i ofrivillig kontakt med människor, men de getingar som bygger bo i marken kan lika gärna bygga bo ovan mark, och de blir inte mera aggressiva om de skulle råka bygga bo i marken.
Ophelia
28-07-2006, 16:04
Jag såg på ett program om getingar och enligt en getingexpert är inte vissa getingsorter farligare än andra här i Sverige. Jordgetingar (som även bygger bo i hus och är inte alls en sort utan det finns tre sorter som gillar att bygga i backen) kanske blir mer störda om man klampar på deras tak och därmed blir mer irriterade. Bålgetingen ska vara en väldigt snäll insekt men som alla andra getingar så försvarar den givetvis sitt hem.
Bin kan vara mer aggressiva än getingar.
Theriss
29-07-2006, 09:47
Jag råkade komma för nära ett getingbo en gång när jag var liten och de var inte nådiga. Jag blev stucken både här och där och jag kunde knappt springa ifrån dem... var ingen trevlig upplevelse
CITAT (KURT @ 28-07-2006, 10:17)
CITAT (ÅsaF @ 27-07-2006, 19:30)
Varför skulle getingar som väljer att bygga bo i jorden vara mera aggressiva? Det är säkert så att getingbon i marken oftare kommer i ofrivillig kontakt med människor, men de getingar som bygger bo i marken kan lika gärna bygga bo ovan mark, och de blir inte mera aggressiva om de skulle råka bygga bo i marken.
Det kanske inte stämmer men det är i alla fall vad jag hört. Har dock inte sökt nåt om det på nätet. Min mamma var ute och sprang och blev stucken när hon sprang förbi ett jordgetingbo.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.