draags
Jag tänkte göra en mindre bassäng/ damm / vattensamlare under ett lejonhuvud i en "mur" eller liknande.

Nu undrar jag om någon vet följande:

1.) vart kan man hitta tex lejonhuvuden som "sprutar" vatten?

2.) Finns det någon guide på hur man gör en cementbassäng som är vattentät?

Tacksom för alla svar och länkar.
Karrolina
Hm.. Det var länge sen du skrev det här men jag brukar inte vara här..

Min pappa har ett lejonhuvud som sprutar vatten. Eller är det en drake kanske? I gjutjärn. Kan fråga honom var han skaffat den om det fortfarande är aktuellt? Men jag antar att din damm redan är klar?

/Karolina
draags
Jag brukar inte vara inne så ofta heller men om du vet vart han hittade lejon/ drakhuvudet så säg till

Vill även få tips på hur ni skulle göra en upphöjd vattenbassäng?
Helen i Skåne
Vi funderar på att köpa ett rör av betong och gjuta botten i för att ha som en liten vattensamling i vår lilla trädgård. Tanken är ett kort eller avkapat rör som grövs ner en bit, en del ska sticka upp och min idé är att försöka få mossa att täcka ytan på röret. Kanske något sådant du tänkt dig? Lejonhuvud har jag sett på plantskolan, kolla på både de stora med en massa prylar och på de små med lite mer udda saker. Tror nog du kan hitta det där! Lycka till!
draags
Tack för tipset angående lejon huvud, Helen.

Angående rör så är det en bra idé fast jag hae tänkt mig en fyrkant.

Jag har grävt ett hål nu och har följande funderingar.

fyrkanten kommer bli cirka 1 meter * 60 cm och hålet jag grävt är nu 40 cm och jag hade tänkt att den skulle sticka upp cirka 20-30 cm.

Så vad måste jag ha i botten, sand? sten? och hur mycket, hur djupt?

Sen tänkte jag mura upp med tegelsten och gjuta en botten i denna.
Hur tjock bör denna botten vara?

Sen när detta brunnit en stund tänkte jag ha cement utan och inuti för att göra den vattentät och för snygghetensskull.

Så vad säger ni där ute, funkar detta eller finns det enklare sätt, eller bättre sätt?

Vore mycket tacksam för svar, vill ju börja med detta snarast möjligt.

Tack på förhand
Morbid
CITAT (draags @ 15-03-2007, 10:47) *
Tack för tipset angående lejon huvud, Helen.

Angående rör så är det en bra idé fast jag hae tänkt mig en fyrkant.

Jag har grävt ett hål nu och har följande funderingar.

fyrkanten kommer bli cirka 1 meter * 60 cm och hålet jag grävt är nu 40 cm och jag hade tänkt att den skulle sticka upp cirka 20-30 cm.

Så vad måste jag ha i botten, sand? sten? och hur mycket, hur djupt?

Sen tänkte jag mura upp med tegelsten och gjuta en botten i denna.
Hur tjock bör denna botten vara?

Sen när detta brunnit en stund tänkte jag ha cement utan och inuti för att göra den vattentät och för snygghetensskull.

Så vad säger ni där ute, funkar detta eller finns det enklare sätt, eller bättre sätt?

Vore mycket tacksam för svar, vill ju börja med detta snarast möjligt.
Tack på förhand

Jag kan hjälpa dej med en länk till betongfabrikanter. De flesta är mycket duktiga och tjänstvilliga, så om du letar upp ett bolag i närheten av dej och ringer och frågar om råd för val av betong så är du en bit på väg i alla fall..

Fabriksbetongtillverkare
Helen i Skåne
Hur har det gått? Är lite nyfiken... biggrin.gif
draags
CITAT (Helen i Skåne @ 24-03-2007, 12:31) *
Hur har det gått? Är lite nyfiken... biggrin.gif

Det har gått långsamt men idag ska det inhandlas betong och tegelsten.

Jag lovar att återkomma.

:-)
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns speciell betong/cement(??) för dammar numera, jag har för mig att man blandat ner glasfiber eller dyl. för att göra den mer hållbar så den inte får sprickor.
Morbid
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-04-2007, 20:34) *
Det finns speciell betong/cement(??) för dammar numera, jag har för mig att man blandat ner glasfiber eller dyl. för att göra den mer hållbar så den inte får sprickor.

Visst finns det det.. Inte cement, men väl betong..

Om man vill göra en vattentät betong, så måste man se till ett värde som heter "vct". Vct är vattencementtal. D.v.s förhållandet mellan vatten och cement. Beräknas lät.. Vattenvikt delat med cementvikt.

För att komma någotsånär vattentät, så bör vct inte överstiga 0,60. Dessutom är en betong med hög cementhalt väljas. T.ex en kvalité som heter C30/37. Luftporbildande medel skall också tillsättas för att förhintda sönderfrysning.

Om man kan så bör man fixa en betong som ser ut så här:

C 30/37, ärtsingel (8-16-sten), vct max 0,45, lufthalt min. 4,8 %

nybyggare
Skall också gjuta eller täta en naturlig bergshåla så att det blir en damm. Hur gick det för dig? Kom du fram till en vattentät lösning?
Skriv gärna och berätta hur du gjorde och hur det blev. Jag är nyfiken.
draags
Nu har det gått ett tag och man har klurat fram o tillbaka.

Nu har jag murat upp med tegelsten, jag har sen putsat runt om och det ser fint ut men eftersom jag betvivlar att den kommer att hålla tätt har jag därför idag börjat lägga ett lager glasfiber och polyester. Mellan 2-3 lager bör räcka annars blir det för jäkla dyrt, Jag tror jag nöjer mig med 2 lager med glasfiber och sen ett lager med pigment på detta.

Nu vill man bara prova att hälla i vatten.

Det finns en beskrivning på kinn.com

http://www.kinn.com/

gå där till bloggen och välj där gjuta/forma och sid 3 så finns en beskrivning på hur man kan göra detta både på plan yta som på skrovlig.

draags
Nu är det vatten i dammen och det verkar fungera fint än så länge.

Nu ska jag bara fåtag på någon fin fontänfigur.

Någon som har något tips.
EireP
Hejsan

Här har jag handlat en figur som snart ska spruta vatten i en mindre damm. Där kan du kanske också hitta lejonhuvud i brons för inmurning.

http://www.mrfredrik.se/

Eire
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon