asalundh
Hej!

Förra hösten planterade jag två klotlönnar. Fram till nu så har de växt väl mycket på höjden; grenarna ser väldigt gängliga ut och jag är lite orolig för om de så småningom kommer att klara snön i vinter utan att brytas. Kan jag beskära dem så att de får mer "klotform" än vad de har idag?

mvh
Åsa
Inga från Närke
Jag har en blodlönn och den har jag precis klippt nu annars växer den både för högt och brett. Se bild. Den är över 15 år gammal och jag klipper varje år. Det jag tänker på är att jag klipper just precis framför ett bladfäste, vet inte om det har betydelse men den lever ju i alla fall. smile.gif
Men jag vet inte om det är någon skillnad på dessa olika lönnar. Vet bara att vår kommun har lönnar på ett torg och de brukar också klippas nu kanske lite senare så de får denna klotform. Hoppas du får mera svar på detta annars lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon