Full version: Melon?
lpp2
Hej min nätmelonsplanta har börjat blomma och det följande...
"Vid pollinering gnider man hanblommorna mot honblommorna. Honblommorna har ett fruktämne bakom blomman och är lätta att känna igen. "

När jag tittar på blommorna så ser jag inte skillanden mellan hanblomma och honblomma. Är det någon som kan hjälpa mig eller har en bild så jag lära mig se skillnaden

Tack på förhand
M
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta är det bara hanblommor i början så ser alla blommorna likadana ut är det troligtvis bara hanblommor.

Har tyvärr ingen bild på melonblommor men det är en pytteliten frukt bakom honblomman.
Jag har dock en bild på släktingen gurka som det är likadant med = honblomman har en liten frukt bakom blomman.

lpp2
Tack Åsa Det blir till att ta fram förstorningsglaset å spana. Så får vi se om jag blir klokare... ( sa han å tittade på sitt blonda hår rolleyes.gif )
lpp2
Näpp Blev inte direkt klokare. Tyckte att alla blommor såg lika ut Får se om det blir något och hoppas att alla flugfä har gjort sitt jobb unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan ju vara så att din planta bara har hanblommor fortfarande, det kan ta tid innan honblommorna dyker upp, i början är det oftast bara hanblommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon