Hej ni trädgårdsintresserade!

Finns någon här som kan bygga vattentäta betongdammar? Behöver också få veta HUR man bygger vattenfall OCH bäck på extremt naturtroget sätt. Finns någon som känner till någon som kanske kan veta??? "Någon som känner någon"...?
Jag behöver både amatör- och expertisråd. Gärna en e-mail- eller "snigel-" postadress till kunnig person!
Jag har några frågor till denne "kunnige person" angående betongens färg/struktur, hur man sköter om dammen sedan då den är färdig, hur man får en biologisk och fin balans på PH-värdet i vattnet så djur och växter trivs där. (Vill inte förgifta grodor, salamandlar och andra som skall bo i dammen)
Önskar också få min damm att smälta in i naturen, så den ej ser konstgjord ut, måste därför fråga någon med erfarenhet av betongdammar om hur man går tillväga för att uppnå det naturtrogna resultat man vill ha.
Önskar göra en "patina" på betongen på något sätt, så det ej ser ut som betong. Undrar nu hur man på bästa sätt kan efterlikna omkringliggande gråberg. (Kan man "smutsa ner" betongen, med lera/jord innan den torkar? Jag har gjort så tidigare, då jag byggt en "blombassäng".) Någon med egen erfarenhet?

Jag har lyssnat med ett otal trädgårdsföreningar, där man hänvisar till cement och betongföretag. Dessa hänvisar mig i sin tur till dammbyggare. Dessvärre så är det så att nästan ALLA dammbyggare i Sveriges avlånga land idag, använder sig av dammfolie och saknar erfarenhet av betongbyggnationer. FireStonedukar av gummi och PVC(-skräp) är tydligen det enda som är på modet idag.

Jag har två berg som möts på min tomt och i en skreva i mitten vill jag ha en damm på ungefär 8-10 kvadratmeter. Orsaken till att jag helst inte vill ha gummiduk, är för att jag inte vill DÖLJA det vackra berget med dammfolie. Jag behöver endast täcka sprickor och gjuta mindre partier för att få det vattentätt hela vägen. Så hur göra???

Kan jag få hjälp den här vägen, att komma i kontakt med någon duktig entusiast?! (Vet ni någon, men ej har en exakt adress, kanske jag kan få veta namn och bostadsort, så jag själv via Eniro, kan söka rätt på personen och ställa mina frågor.) Kanske ni annars känner till någon trädgård eller park som är öppen för allmänheten, där man kan se exempel på naturtrogna dammar/bäckar/vattenfall? Jag önskar allra helst få SE hur andra dammar är byggda. Jag har lättare att förstå hur jag skall bygga, om jag får se exempel i verkligheten, men det är inget måste! Alla tips emottages med största tacksamhet!!!

Jag behöver också kunskap i hur man går tillväga om man BÅDE vill ha en bäck, ett vattenfall ned mot dammen, SAMT en fontän. Skulle önska att jag kunde alternera mellan dessa, så inte allt är på samtidigt, det kan ju se lite mycket ut. Hur stor vattenreservoar krävs? Hur stora rör? Hur stark och vilken sorts pump?

Snälla, hjälp mig, så jag kan få min damm klar till min sons 20-årsdag. Vi skall fira med en gårdsfest i början av augusti och vill då ha dammen klar och trädgården fin. Som tomten ser ut nu med sin jättegrop, ser det så otroligt trist ut.

Varmaste hälsningar och tack på förhand!
Karin Ahlskog Åkersberga.

Maila eller ring gärna: k_ahlskog@hotmail.com tel: 0704-776998
Ps. Jag åker gärna långväga på studiebesök! Allt för konsten och mitt stora naturintresse:o) Ds.